اثر بخشی دوره های آموزش رانندگان حمل و نقل جا ده ای بر اساس مدل کرک پاتریک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه مدیریت دولتی - دانشگاه علامه طباطبایی

3 گروه آموزشی مدیریت کسب و کار ، دانشگاه پیام نور

چکیده

امروزه دوره های آموزش جهت ارتقا دانش و مهارت منابع انسانی بعنوان مزیت رقابتی پایدار در سازمانها شناخته شده است و با توجه به نقش و هدفی که از دوره‌های مذکور مورد انتظار است بایستی پس از طی دوره از طرق مختلف ارزشیابی گردند در این راستا هدف پژوهش جاری ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی رانندگان جاده ای با استفاده از مدل کرک پاتریک می باشد. پژوهش جاری از لحاظ هدف کاربردی و از نوع پیمایشی_همبستگی و ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و جهت آزمون فرضیه های پژوهش نمونه آماری با استفاه از فرمول کوکران به ترتیب جهت رانندگان باری 260 نمونه، مشتریان 81 نمونه و کارکنان سازمان راهداری 55 نمونه با روش تصادفی طبقه ی ساده انتخاب گردیدند و آلفای کرونباخ با ضریب 0.80 پایایی مناسب را نشان داده و از روایی صوری و نظر خبرگان جهت بررسی روایی پرسشنامه ها استفاده شده است. نتایج پژوهش موید این است که در سطوح واکنش و یادگیری فرضیه های پژوهش تائید و در سطوح رفتار و نتایج فرضیه ها رد تائید گردیدند. در انتها پیشنهاداتی همچون بهره گیری از دوره های آموزشی مجازی، استفاده از مدرسین روانشناسی جهت بهبود توانمندسازی روانشناختی جهت سازمان حمل و نقل جاده ی بیان گردید و استفاده از روش پژوهش آمیخته، مطالعات تطبیقی با سایر سازمانها بعنوان پیشنهادات نظری مطرح گردیدند و در نهایت محدویت های همچون عدم مشارکت مناسب یادگیرندگان در پژوهش و زمان بر بودن تکمیل پرسشنامه‌ها به دلیل پراکندگی جامعه آماری و در دسترس نبودن نمونه‌ها اشاره گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The evaluation of the training courses effectiveness on transportation drivers by Kirk Patrick's Model

نویسندگان [English]

  • Alireza Koushki Jahromi 1
  • Ali Ehsani Brown 2
  • siavash ehsani biroun 3
1 Department of Management, Allameh TabaTabayee University
2 governmental management - allameh tabatabaee university
3 Department of MBA,Payame Noor University
چکیده [English]

Today the training has been known as a sustain compete advantage for increasing of knowledge and skills of human resource and due to the role and purpose of theses which is expected must have evaluated after holding. In this regard the purpose of this research is the evaluation of the training courses effectiveness on transportation drivers by Kirk Patrick's Model. This research in terms of purpose is practical, survey and correlation and the main instrument for gathering data is questionnaire and we use the Cochran formula and simple class random sampling method for selecting sample. Respectively for the transportation drivers are 260, customers 81, and Employees of the Highways Organization 55 sample and coefficient 0.80 of the Cronbach's alpha show that reliability is acceptable and we use Formal validity and expert opinion For studying validity. Research results illustrated that the hypothesis related to Reaction and learning levels is accepted and Behavioral and outcomes levels were rejected. At the end we present the suggestions, for instance the Using virtual training courses, Psychology teachers to improve psychological empowerment to Highways Organization, in addition to the theoretical suggestions were using mix method research methodology, Comparative studies with other organizations. The main limitations in this study were Lack of proper participation of learners and the complete of the questionnaire was time consuming because of the Dispersion of statistical population and Unavailability of samples.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "In-service training"
  • "training courses effectiveness"
  • "Road transport"
  • "Kirk Patrick's Model"