بررسی استفاده از ماکرو الیاف بر خصوصیات مکانیکی روسازی بتن غلتکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

2 گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

10.22034/tri.2021.122013

چکیده

افزودن الیاف ماکرو به دال‌های بتنی بر روی زمین، افزایش ظرفیت خمشی، مقاومت خستگی، کاهش نرخ زوال ترک‌ها و کمک به انتقال برش در اتصالات و ترک‌ها را نشان می‌دهد. این مطالعه آزمایشگاهی برای تعیین مزایای الیاف ماکرو در بتن غلتکی (‏RCC)‏برای روسازی‌ها با اندازه‌گیری تغییر در خواص مکانیکی RCCs و مقایسه آن با بتن الیاف معمولی برای روسازی‌ها انجام شد. شش نوع الیاف، چهار نوع مصنوعی و دو فولاد، با شکل‌های فیبر مختلف در مخلوط‌های RCC در دو سطح دوز (‏۰.۲ % و ۰.۴ % حجمی)‏ترکیب شدند. افزودن ماکروفیبرهای مصنوعی حداکثر تراکم خشک (‏MDD) ‏را بر روی مخلوط کنترل RCC با کاهش اصطکاک داخلی بین سنگ دانه‌ها افزایش داد. در حالی که الیاف فولادی تاثیر محدودی بر MDD­ بتن غلتکی داشت. برای انواع مختلف فیبر، RCC حاصل با فیبرها افزایش آماری قابل‌توجهی در مقاومت فشاری و کشش شکاف نسبت به مخلوط کنترل RCC داشت. افزودن فیبرها، مقاومت خمشی RCC را افزایش نداد. اما به طور قابل‌توجهی ظرفیت مقاومت پس از پیک و مقاومت باقی مانده RCC را بهبود بخشید. افزایش در مقاومت باقی مانده به نوع الیاف و شکل، شبیه به عملکرد در بتن سیمان پورتلند معمولی بود. خواص شکست RCC با فیبرها براساس تست‌های کشش فشرده دیسک شکل (‏DCT)‏ مشابه یا بیشتر از PCC با فیبرها نشان داده شد که هر دو روسازی‌های RCC و PCC­، وقتی به درستی ساخته شوند، مقاومت به شکست و خستگی مشابه­ای خواهند داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Use of Macro Fibers on Performance Properties of Roller Compacted Concrete (RCC) Pavement

نویسندگان [English]

  • Amin Choubdar 1
  • Amin Farajollahi 2
  • Alireza Ameli 2
1 M.Sc., Department of Civil Engineering, Malard Branch, Islamic Azad University, Malard, Tehran, Iran
2 Department of Civil Engineering, Malard Branch, Islamic Azad University, Malard, Tehran, Iran
چکیده [English]

The addition of macro-fibers to concrete slabs on ground have been shown to increase flexural capacity, fatigue resistance, reduce crack deterioration rates, and assist in shear transfer across joints and cracks. A laboratory study was performed to determine the benefits of macro-fibers in roller-compacted concrete (RCC) for pavements by measuring the change in RCCs mechanical properties and comparing it to conventional fiber-reinforced concrete for pavements. Six fiber types, four synthetic and two steel, with several fiber geometries were incorporated into RCC mixtures at two dosage levels (0.2% and 0.4% by volume). The addition of synthetic macro-fibers increased the maximum dry density (MDD) over the control RCC mix by reducing the internal friction between aggregates whereas steel fiber had a limited impact on the MDD of RCC. For several fiber types, the resultant RCC with fibers had a statistically significant increase in compressive and split tensile strength relative to the control RCC mix. The addition of fibers did not increase the flexural strength of RCC but did noticeably improve the post-peak and residual strength capacity of RCC. The increases in residual strength were dependent on the fiber type and geometry, similar to the behavior in conventional Portland cement concrete (PCC). The fracture properties of RCC with fibers based on disk-shaped compact tension (DCT) tests were shown to be similar or greater than PCC with fibers which indicates both RCC and PCC pavements, when properly constructed will have similar fracture and fatigue resistance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fibers
  • Roller-Compacted Concrete
  • Flexural Performance
  • DCT
  • Fracture
-ACI 325.10R-95, (1995), “State-of-the-art report on roller compacted concrete pavements”, Technical Report, American Concrete Institute.
-Amirkhanian, A.  D. Spring, J. Roesler, G. Paulino, (2016), “Forward and inverse analysis of concrete fracture using the disk-shaped compact tension test”, J. Test. Eval.44.
-ASTM C1435, (2008), “Standard Practice for Molding Roller-Compacted Concrete in Cylinder Molds Using a Vibrating Hammer”, ASTM International.
-Banthia. N., M. Sappakittipako, (2007), “Toughness enhancement in steel fiber reinforced concrete through fiber hybridization Cement and Concrete Research”, 37, pp.­1366–1372.
-Bordelon, A, Cervantes. V, J.R. Roesler, (2009), “Fracture properties of concrete
containing recycled concrete aggregates”, Mag. Concr. Res. 61, pp. 665–670.
-Harrington, D,  F. Abdo, W. Adaska, C.V. Hazaree, H. Ceylan, F. Bektas, (2010), “Guide for Roller-Compacted Concrete Pavements”, National Concrete Pavement Technology Center, Technical Report.
Jenq, Y.  S.P. Shah, (1985), “Two parameter fracture model for concrete”, J. Eng. Mech,111, pp.1227–1241.
-Jianxin Ma , Jorge Dietz ; (2017), “Investigation of Influence of Recycled Plastics from Cable”, Ethylene Vinyl Acetate and Polystyrene Waste on Lightweight Concrete Properties Procedia Engineering Volume 195, 2017, pp. 127-133
-Wu­. Z, M. M., (2015), “Roller compacted concrete over soil cement under accelerated loading, in: Airfield and Highway Pavements”.