مروری بر خصوصی سازی و جداسازی عمودی و تأثیر آن ها بر بهره وری راه آهن های جهان

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشگاه علم و صنعت ایران

2 دانشگاه علم و صنعت- دانشکده مهندسی راه آهن

10.22034/tri.2021.194318.2599

چکیده

بسیاری از کشورهای دنیا پس از خصوصی‌سازی موفق راه‌آهن ملی ژاپن در سال ۱۹۸۷ اقدام به تغییرات اساسی در سیاست‌های توسعه و بهره‌برداری از راه‌آهن خود کردند؛ به‌طوری‌که سال ۱۹۹۰ شاهد گسترش سیاست‌های آزادسازی در بخش حمل‌ونقل و تقویت حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری امور زیربنایی در سراسر جهان بود. یکی از اصلی‌ترین نیروهای محرک این تحولات، فشار برای دست یافتن به منابع مالی بخش خصوصی جهت حل مشکلات ناشی از زیان‌های دولت بود. هم‌چنین این تغییر در تأمین منابع مالی، فرصتی را ایجاد کرد که صنعت راه‌آهن به‌منظور افزایش کارایی و ایجاد شرایط مناسب جهت پذیرش این تحولات، اقدام به تجدید ساختار کند. پس از گذشت این سال‌ها از آغاز خصوصی‌سازی، امروزه بخش خصوصی اصلی‌ترین بازیگر تأمین خدمات در بخش‌های زیربنایی و بهره‌برداری است. شرکت‌های دولتی فروخته‌شده‌اند و امتیاز بهره‌برداری بسیاری از راه‌آهن‌های دنیا از آسیا تا آمریکا به بخش خصوصی واگذارشده است. هم‌چنین در بسیاری از کشورها، سیاست‌گذاران و مقامات راه‌آهن در مورد مزایا و معایب مختلف جداسازی عمودی بحث کرده‌اند تا مشخص شود آیا این عملکرد یک وسیله قابل‌قبول برای بهبود عملکرد بخش‌های راه‌آهن است یا خیر.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A review of privatization and vertical separation and their impact on world railways productivity

نویسندگان [English]

  • Mojgan Hashemi 1
  • Masoud Yaghini 2
1 Iran University of Science and Technology
2 Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

Many countries in the world, after the successful privatization of Japan's national railways in 1987, have undergone major changes to their railways development and utilization policies, so it was observed clear expansion of liberalization policies in the transport sector and the strengthening of the private sector's presence in infrastructure investment around the world in 1990. One of the main drivers of these developments was the pressure to reach the private sector's financial resources to solve the problems caused by government losses. The change in funding also created an opportunity for the rail industry to reorganize its railways in order to increase efficiency and create the right conditions for adopting these developments. After these years of privatization, the private sector is today the main actor in providing infrastructure and operational services. Governmental companies have been sold and the privilege of many of the world's railroads from Asia to the Americas has left the private sector. In many countries, policy makers and railway officials have also discussed the advantages and disadvantages of vertical separation to determine if this performance is a satisfactory tool for improving the performance of railways or not.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rail transportation industry
  • privatization
  • productivity and measuring techniques
  • vertical separation