تأثیر شیوع کرونا بر تولید ناخالص داخلی و توزیع درآمد از کانال خدمات حمل و نقل با استفاده از رویکرد حذف فرضی جزئی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباطبائی

3 دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی

10.22034/tri.2021.253350.2820

چکیده

با شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات حمل و نقل به دلیل پیاده‌سازی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ممنوعیت‌های تردد و مسافرت‌های غیرضروری، افزایش نگرانی‌های مردم از پرخطر بودن استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی، توقف برخی کسب و کارها و ترویج دورکاری با افت قابل ملاحظه‌ای روبرو گردید و در زمره آسیب‌پذیرترین بخش‌های اقتصادی قرار گرفت. با اعمال پروتکل‌های سخت‌گیرانه بهداشتی در ایران نیز محدودیت‌های جدی بر فعالیت زیربخش‌های حمل و نقل اعمال گردید. در مقاله حاضر با استفاده از روش حذف فرضی جزئی در چارچوب آخرین ماتریس حسابداری اجتماعی (SAM) برای سال 1395، آثار شیوع ویروس کرونا بر تولید فعالیت‌های اقتصادی و توزیع درآمد در دو سناریو مورد بررسی قرار گرفته است؛ حالت اول توقف یک‌ماهه خدمات 4 رشته فعالیت‌ حمل و نقل و حالت دوم، تداوم کاهش فعالیت‌های زیربخش‌های حمل و نقل طی سال جاری. نتایج برآوردها حاکی از آن است که: اولاً در اثر حذف جزئی (یک‌ماهه) چهار زیربخش حمل و نقل، ستانده کل اقتصاد، GDP، درآمدهای خانوارهای شهری و درآمدهای خانوارهای روستایی به ترتیب به میزان 604/0، 608/0، 648/0 و 691/0 درصد کاهش می‌یابد و‌ همچنین در صورت تداوم کاهش فعالیت‌های زیربخش‌های حمل و نقل طی سال جاری، ارقام به ترتیب 370/4، 349/4، 650/4 و 915/4 درصد خواهد بود. ثانیاً بخش‌های «عمده فروشی و خرده‌فروشی»، «ساخت کک و فرآورده‌های نفتی»، «استخراج نفت خام و گازطبیعی»، «ساخت محصولات غذایی»، «خدمات واحدهای مسکونی شخصی» و «دامداری» در زمره بخش‌هایی هستند که بیشترین آسیب را در هر دو سناریو متحمل می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effects of COVID 19 on GDP and Income Distribution through the Transportation Services using the Partial Hypothetical Extraction Method

نویسندگان [English]

  • Parisa Mohajeri 1
  • Ali Asghar Banouei 2
  • Seyyed Mohammad Hadi Sobhanian 3
  • Seyyed Mohammad Amin Hoseini 1
1 Economics Faculty, Allameh Tabataba'i University
2 Economics Faculty, Allameh Tabataba'i University
3 Management Faculty, Kharazmi University
چکیده [English]

Following the contiguous of Corona Virus (COVID 19), transportation services are facing a significant decline due to the implementation of social distancing plan, bans on unnecessary travels, increasing public concerns about the high risk of using public transport services and the closure of some businesses. Therefore, the transportation sector became one of the most vulnerable economic sectors due to these events. In this article, using the partial hypothetical extraction method in the framework of the newly constructed social accounting matrix (SAM) for 2016, the effects of contiguous of COVID 19 on the economic activities and income distribution have been investigated using two scenarios. The first is a one-month shutdown of 4 subsectors of transportation services and the second is the continuation of the current situation during the current year. The overall results are as follows: One- in the case of first scenario, due to partial extraction of 4 subsectors of transportation, output, GDP, urban households and rural households incomes will decrease by 0/604, 0/608, 0/648 and 0/691 percent respectively, whereas for the second scenario, the corresponding figures will be 4/370, 4/349, 4/650 and 4/915 percent respectively. Second- “wholesale and retail”, “manufacturing of coke and petroleum products”, “crude oil and natural gas”, “manufacturing of food products”, “services of private real estates” and “livestock” are identified to be the most vulnerable sectors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Social Accounting Matrix"
  • "Gross Domestic Products"
  • "Income Distribution"
  • "Transportation Services"
  • "Partial Hypothetical Extraction Method"