مدلسازی تعاملات رفتاری راننده- عابرین پیاده در تقاطعات شهری بدون چراغ راهنمایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

3 گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، مازندران، ایران

10.22034/tri.2021.137407

چکیده

پیاده روی جایگاه برجسته ای در سیستم حمل و نقل شهری دارد. زیرا بخش قابل توجه ای از سفرهای درون شهری به صورت پیاده انجام می گیرد. افزایش وسایل نقلیه موتوری و در نتیجه ازدحام معابر، آلودگی هوا، افزایش قیمت سوخت و همچنین توجه روزافزون مردم به کیفیت سلامتی شان، شیوه­های حمل و نقل غیر موتوری خصوصاً پیاده روی، بیش از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته است. از طرفی با توجه به این مسائل، عدم توجه به مقوله ی ایمنی عابرین پیاده منجر به وقوع حوادث رانندگی متعددی طی سالیان گذشته شده است. تجزیه و  تحلیل ایمنی مسیرها به طور متداول، اغلب با سوابق آمار تصادف و بکارگیری مدل های آماری در راستای تعیین نقاط حادثه خیز و ناامن صورت می­پذیرد. دلایل متعددی نشان می­دهد که این شیوه ابزار چندان مناسب جهت ارزیابی ایمنی نیست. به همین دلیل استفاده از روش های جایگزین یا مکمل مبتنی بر داده های غیرتصادف برای بهبود ایمنی ترافیک، مورد توجه محققین علم ترافیک قرار گرفته است که از مهمترین روشهای آن می­توان به استفاده از شاخصهای تعامل ترافیکی اشاره کرد. در پژوهش حاضر سعی شده است که موضوع ایمنی عابرین پیاده در تقاطع های کنترل نشده درون شهری با استفاده از روش  شبکه عصبی و روش جایگزین مبتنی بر داده­های غیرتصادف مورد ارزیابی قرارگیرد. ابتدا با بهره گیری از روش شبکه عصبی، عوامل موثر در وقوع یک تعامل بین خودرو و عابرین پیاده تعیین شدند و در نهایت با استفاده از شاخص های زمان سپری شده از تخطی (PET) و زمان مانده تا برخورد (TTC) آستانه بحرانی احتمال وقوع تعاملات خودرو- عابر در تقاطعات کنترل نشده شهری مشخص گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modelling of Driver-Pedestrian Conflicts on Unsignalized Intersections

نویسندگان [English]

  • Amin Farajollahi 1
  • Amin Choubdar 2
  • Seyed Rohalah Moafimadani 3
1 Department of Civil Engineering, Malard Branch, Islamic Azad University, Malard, Tehran, Iran.
2 M.Sc., Department of Civil Engineering, Malard Branch, Islamic Azad University, Malard, Tehran, Iran.
3 Department of Civil Engineering, Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Mazandaran, Iran.
چکیده [English]

Walking is a prominent place in the urban transport system, as a significant part of intra-city trips takes place on foot. Increasing motor vehicles, resulting in traffic congestion, air pollution, rising fuel prices, as well as the increasing attention of people to their health, the ways of transport and motor vehicles, especially walking, have become more popular than ever before. On the other hand, due to these issues, the lack of attention to the pedestrian safety category has led to numerous road accidents over the past years. Safety analysis of paths is commonly used, often with accident statistics data, and the use of statistical models to determine accidental and insecure points. Several reasons indicate that this method is not a suitable tool for evaluating safety. Therefore, the use of alternative methods or complementary methods for non-accidental data to improve traffic safety has been considered by researchers in traffic science. One of the most important methods is the use of traffic interaction indicators. . In the present study, we tried to assess the safety of pedestrians in uncontrolled intersections in urban areas by using neural network method and alternative method based on non-random data. At first, by using the neural network method, factors affecting the occurrence of an interaction between cars and pedestrians were determined and finally, by using Post Encroachment Time (PET) and Time-To-Collision (TTC) indicators of critical thresholds the probability of automobile-pedestrian interactions in uncontrolled intersections of the city was determined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Traffic
  • Pedestrians
  • Conflict
  • Traffic Conflict Techniqes
  • Drivers
-سازمان پزشکی قانونی ایران، (1393)، "گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور"،‏www.lmo.ir­‏.‏
 
-بهشتی، س.ا.ح.، مهرآبادی، ع. و امیرپاشائی، ن.، (۱۳۹۳)، "بررسی پارامتر سرعت در تقاطعات غیرهمسطح شهری به عنوان عامل انسانی وقوع تصادفات وسایل نقلیه"، سومین کنفرانس ملی تصادفات جاده­ای، سوانح ریلی و هوایی، زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
 
-Chung, Y. & Chang, I., (2015), “How accurate is accident data in road safety research? An application of vehicle black box data regarding pedestrian-to-taxi accidents in Korea”, Accident Analysis & Prevention, 84, pp.1–8. https://doi.org/10.1016/j.aap.2015.08.001.
 
-Richter, T., Ruhl, S., Ortlepp, J. & Bakaba, E., (2016), “Prevention of Overtaking Accidents on Two-lane Rural Roads”, Transportation Research Procedia, 14, pp.4140–4149. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.385.
 
-Shesterov, E. & Mikhailov, A., (2017), “Accident Rates at Signalized Intersections”, Transportation Research Procedia, 20, pp.613–617. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.01.099.
 
-“World Health Organization”, (2015), “Global status report on road safety 2015: supporting a  decade of action.Geneva”, Switzerland, WHO.
 
-Zhao, Y., Yamamoto, T. & Morikawa, T., (2018), “An analysis on older driver’s driving behavior by GPS tracking data: Road selection, left/right turn, and driving speed”, Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 5(1),
pp.56–65.