بررسی عوامل مؤثر بر انواع شاخص‌های ایمنی جانشین در تداخلات بین عابر پیاده و خودرو: مطالعه موردی تقاطع و گذرگاه میان مقطعی در اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان

2 استادیار دانشکده حمل و نقل، دانشگاه صنعتی اصفهان

3 دانشگاه صنعتی اصفهان دانشکده مهندسی حمل و نقل

10.22034/tri.2021.273305.2870

چکیده

شاخص‌های ایمنی جانشین، امکان بررسی میزان خطرپذیری و نیز در معرض آسیب بودن عابران را فراهم می‌آورند. به‌کارگیری این شاخص‌ها مزیت‌هایی دارد: اول، عدم وابستگی به آمار تصادفات و برخی جزییات و خطاهای آن و دوم، امکان بررسی تعاملات خطرآفرینی که منجر به تصادف نشده‌اند، سوم، ارزیابی قبل و بعد سیاست‌ها و اقدامات ایمنی. در این پژوهش شاخص‌های کاربردی مربوط به ایمنی عابران شناسایی‌ شده و عوامل مؤثر بر این شاخص‌ها تعیین گردیده است. نوآوری‌های مقاله شامل استفاده از شاخص ایمنی خط‌مبنا برای عابر پیاده و همچنین بررسی توأم گذرگاه میان مقطعی عابر پیاده در یک خیابان و در یک تقاطع است. چهار شاخص زمان پس از تخطی، زمان پس از تخطی خط‌مبنا، فاصله زمانی خالی و زمان تا تصادف محاسبه شد. شاخص‌ها و متغیرهای قابل برداشت از فیلم‌های ضبط شده در معابر شهر اصفهان استخراج شد و با برازش خطی، متغیرهای معنادار برای هر شاخص و نیز عوامل مؤثر در افزایش یا کاهش هر شاخص شناسایی شد. نتایج نشان داد، متغیرهای گذرگاه عابر از نوع میان مقطعی، تداخل عابر با یک خودرو، وجود خودروی شاسی‌بلند در تداخل، جنسیت عابر پیاده، روشن بودن هوا، توقف عابر حین عبور، عبور گروهی عابران، جهت حرکت عابر پیاده، سرعت عابر پیاده و خودرو مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ایمنی تداخلات عابر و خودرو هستند. برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی تسهیلات مناسب عبور عابران پیاده از خیابان، توجه به متغیرهای مذکور حائز اهمیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effective factors on the types of surrogate safety measures in the Conflicts between pedestrians and vehicles: case study an intersection and midblock in Isfahan

نویسندگان [English]

  • Reza Vasei Zadeh 1
  • Hossein Haghshenas 2
  • Meysam Akbarzadeh 3
1 M.S. student in Transportation Planning, Department of Transportation, Isfahan University of Technology
2 Transportation Department, Isfahan University of Technology, Isfahan, Iran
3 Isfahan University of Technology, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Surrogate safety measures make it possible to assess the level of risk and vulnerability of pedestrians. There are advantages to using these indicators: first, the independence of the accident statistics and some of its details and errors, and second, the possibility of examining risky interactions that did not lead to an accident, and third, in evaluating before and after safety policies and measures. In this research, practical surrogate safety measures related to pedestrian safety have been identified and the effective factors on these indicators have been determined. Innovations of the article includes the use of the Lane-based surrogate safety measure for pedestrians, as well as the combined examination of the Mid-block of pedestrian crossings in a street and at an intersection. Four Surrogate safety measures of Post Encroachment Time, Lane-based Post Encroachment Time, Gap Time and Time to Collision were calculated. Surrogate safety measures and extractable variables were extracted from the recorded videos in the streets of Isfahan and by linear fitting, significant variables for each surrogate safety measures as well as effective factors in increasing or decreasing each surrogate safety measures were identified. The results showed that the variables of Mid-block of pedestrian crossing, Conflict of a pedestrian with a car, presence of a SUV vehicle in the Conflict, gender of pedestrian, day light, Group crossing of pedestrian, direction of pedestrian movement, pedestrian velocity and car velocity are the most important Factors affecting safety of pedestrian and vehicle conflicts. It is important to pay attention to the mentioned variables in order to plan and predict appropriate facilities for pedestrians to cross the street.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pedestrian safety
  • Conflict
  • Surrogate safety measures
  • Linear regression model