بررسی و ارزیابی سیستم مناسب روسازی راه‌آهن سریع‌السیر با استفاده از روش DEMATEL فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/tri.2022.329161.3018

چکیده

امروزه، در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، در راستای دستیابی به اهداف رشد و توسعه پایدار، نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی می‌باشند. از طرفی، موفقیت کشورها در پروژه‌های زیربنایی و عمرانی ازجمله ویژگی‌های توسعه آنان به شمار می‌آید. در چند دهه اخیر، با ظهور خطوط سریع‌السیر، حمل‌ونقل ریلی شاهد پیشرفت‌ها و تحولات عمده‌ای بوده که ازجمله آن می‌توان به کاهش فاصله اعزام قطارها، افزایش ظرفیت و مهم‌تر از همه، افزایش سرعت قطارها اشاره نمود. نظر به ویژگی‌های خطوط سریع‌السیر و محدودیت ناوگان هوایی، اکثر کشورها استفاده از قطارهای سریع‌السیر را مطمئن‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش جابه‌جایی یافته‌اند. برهمین اساس، هدف اصلی این تحقیق، بررسی و اولویت‌بندی سیستم‌های روسازی مناسب قطارهای سریع‌السیر می‌باشد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ابتدا روش‌های مهم روسازی قطارهای سریع‌السیر، با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای شناسایی گردید و در فرآیند تحلیل، از نظرات خبرگان ‌که شامل 3 کارفرما، 4 شرکت پیمانکاری، 4 شرکت مشاور و 11 استاد دانشگاه بود، بهره گرفته شد. در این پژوهش، تعداد 7 روش که بیشترین درجه تکرارپذیری را داشته‌اند، انتخاب گردید. در ادامه، جهت استفاده از روش DEMATEL فازی، هریک از روش‌ها امتیازدهی گردید و درنهایت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هریک از عوامل، مشخص گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که سیستم رهدا MRT (1B) به‌عنوان تأثیرپذیرترین عامل و روش طرح ساتو (5B) به‌عنوان تأثیرگذارترین گزینه جهت اجرای روسازی راه‌آهن سریع‌السیر، مطرح می‌باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining an Appropriate Express Railway Pavement System Using Fuzzy DEMATEL Method

نویسندگان [English]

  • Seyed Azim Hosseini 1
  • Hossein Maleki Toulabi 2
1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Ph. D, Student, Department of Civil Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Today, many developing countries are seeking to increase investment in infrastructure projects to achieve sustainable development. On the other hand, the countries' success in infrastructure and development projects is what constitutes their progress. In recent decades, with the development of high-speed lines, railway transportation has seen major developments, including reduced time of dispatching trains, increased capacity, and, most importantly, increased speed of trains. Considering high-speed lines and limited aerial fleet, most countries have begun to use high-speed trains as the most reliable and most cost-effective method of transportation. Accordingly, this study mainly aimed to examine and prioritize pavement systems suitable to high-speed trains. For data analysis, first, major high-speed train pavement system techniques were identified using library studies, while for the analysis process, experts, including 3 employers, 4 contractors, 4 consulting companies, and 11 academic professors, were interviewed. In this study, 7 most frequent techniques were selected. Then, using the fuzzy DEMATEL method, each of the techniques was scored, and finally, it was determined how each factor affected and was effective on the systems. The findings revealed that the Rheda MRT (B1) system was most affected, with the Studiengesellschaft Asphalt-Oberbau design (B5) method, most effective on the implementation of the high-speed railway pavement system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • High-speed train
  • Pavement
  • Sustainable development
  • Fuzzy logic