مدل سازی و تحلیل وضعیت شبکه معابر شهری در زمان وقوع بحران (مطالعه موردی: گرگان- گلستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس دانشگاه

10.22034/tri.2022.348014.3053

چکیده

این تحقیق با درنظرگیری وضعیت شبکه راه ها پس از بحران در شهر گرگان با توجه به عوامل تاثیرگذار مختلف و معیارهای دسترسی تحلیل شبکه، پس از تعیین معیارهای تاثیرگذار با توجه به نظرات کارشناسان با استفاده از جمع آوری پرسشنامه از 20 متخصص اهمیت بندی شده و پس از بررسی پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ به تحلیل عاملی جهت تعیین عوامل مهم موثر خدمات رسانی به افراد پس از بحران پرداخته شد، در تحلیل عاملی به ترتیب فاکتور هایی نظیر 1- دسترسی به شبکه ارتباطی با عملکرد راه های شریانی درجه 1،2- توجه به مسیل ها ، رعایت فاصله و حریم از رودخانه ها و انهار،3- دسترسی به شبکه ارتباطی با عملکرد راه های شریانی درجه 2 و ... اولویت بندی شدند، که اثر ویژه شبکه های دسترسی و حمل و نقلی در آن ها نتیجه شد. در ادامه با توجه به اینکه روش تحقیق به صورت تحلیل مکانی و شبکه در محیط GIS است، تمامی عوامل در شهر گرگان در در محیط GIS مورد آنالیز شبکه قرار گرفت، در نهایت با توجه به شناخت لایه های مختلف در شبکه در وضع موجود و همچنین دسترسی به نقاط امدادی نقلیه محور وضعیت شبکه راه ها پس از بحران مودر تحلیل قرار گرفت. در قسمت نهایی تجزیه و تحلیل تحقیق به منظور کنترل دسترسی مناسب مناطق مختلف شهر گرگان نسبت به 11 پایگاه امدادی با استفاده از ابزار تحلیل شبکه و معیارهای آن نظیر زمان سفر، عملکرد معابر، مسافت و ... شعاع عملکردی این پایگاه ها مورد تحلیل قرار گرفت، خروجی تحلیل شبکه این را نشان داد تمامی 11 ایستگاه در موقعیت های مطلوبی قرار دارند، با این تفاوت که در برخی قسمت ها با کمبود سطح سرویس دهی در شبکه راه های شهر نیازمند به جانمایی چندین پایگاه آتش نشانی و هلال احمر و ... می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling and analysis of urban road network in times of crisis (Case study: Gorgan-Golestan)

نویسنده [English]

  • Omid Zaker
lecturer
چکیده [English]

This research is considered by considering the analysis of the road network after the crisis in Gorgan according to various influencing factors and access criteria for network analysis, after determining the effective criteria according to the opinions of experts using a questionnaire collected from 20 experts and After examining the reliability of the questionnaire by Cronbach's alpha method, factor analysis was performed to determine the important effective factors in providing services to people after the crisis. - Paying attention to the channels, observing the distance and privacy from rivers and streams, 3- Access to the communication network with the function of 2nd degree arterial roads, etc., were prioritized, in which the special effect of access and transportation networks. The result was. Furthermore, considering that the research method is spatial and network analysis in GIS environment, all effective factors in post-crisis conditions, travel time, route performance, distance related to Network criteria in Gorgan were analyzed in GIS environment. Finally, according to the knowledge of different layers in the network in the current situation and also access to vehicle-centered relief points, the situation of the road network was analyzed after the modern crisis. In the final part of the research analysis, in order to control the proper access of different relief areas of Gorgan to 11 relief bases using network analysis tools and its criteria such as travel time, road performance, distance, etc., the functional radius of these bases is analyzed. The output of the network analysis showed that all 11 stations are in good condition, with the difference that in some parts, due to the lack of service level in the city road network, it is necessary to locate several fire stations and the Red Crescent

کلیدواژه‌ها [English]

  • Crisis management
  • emergency accommodation
  • road network