ارزیابی رفتار مکانیکی و خصوصیات مهندسی روسازی های بتن غلتکی حاوی الیاف مصنوعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ساخت و آب، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.

2 دانشجو

3 دانشیار گروه مدیریت ساخت و آب، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی

10.22034/tri.2023.350222.3055

چکیده

هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد مکانیکی و دوام بتن غلتکی همراه با الیاف به عنوان جایگزینی برای روسازی‌های آسفالتی در مناطق صنعتی با بارگذاری ترافیکی سنگین است. روسازی بتن غلتکی عبارت است از مخلوط سفت و نسبتا خشکی از سنگدانه (حداکثر اندازه اسمی 19 میلی-متر)، سیمان و آب که توسط فینیشرهای متداول روسازی آسفالتی پخش و توسط غلتک ویبره‌ای کوبیده و متراکم می‌شود. روسازی بتن غلتکی بعد از تکمیل واکنش های هیدراتاسیون سیمان، دارای ظاهری مشابه با بتن با اسلامپ صفر می‌باشد در این پژوهش از آزمایش‌های مقاومت فشاری، مقاومت خمشی، دوام در برابر آتش و سیکل های متوالی یخ زدن و ذوب شدن استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد بتن غلتکی حاوی الیاف بهتر از بتن‌های غلتکی‌ بدون الیاف است. همچنین مقاومت روسازی بتن غلتکی در مقابل آتش سوزی بسیار بیشتر از مخلوط آسفالتی با دانه‌بندی پیوسته است. نتایج نشان داد که روسازی بتن غلتکی به دلیل خصوصیات مهندسی و مکانیکی که دارد مناسب برای راه‌ها با ترافیک وسائل نقلیه سنگین و سرعت پایین است. هدف اصلی این پژوهش بررسی خصوصیات مهندسی و مکانیکی بتن غلتکی به عنوان جایگزینی برای روسازی آسفالتی در مناطق صنعتی با ترافیک سنگین است. همچنین با انجام آزمایش آتش سوزی مقاومت در برابر آتش سوزی دو روسازی بتن غلتکی و روسازی آسفالتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of mechanical behavior and engineering characteristics of Roller-Compacted Concrete (RCC) containing synthetic fibers

نویسندگان [English]

  • Majid Safehian 1
  • Ali Najafpour 2
  • Mehdi Ravanshadnia 3
1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 University Student
3 Associate Professor, Department of Civil Engineering, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to evaluate the mechanical performance and durability of Roller Compacted Concrete (RCC) with fibers as an alternative to asphaltic pavements in industrial areas with heavy traffic loading. RCC is a hard and relatively dry mixture of aggregate (maximum nominal size 19 mm), cement and water which is spread by conventional asphalt pavement finishers and compacted by a vibrating roller. After completing the hydration reactions, the RCC has the same appearance as the concrete with zero slump. In this research the compressive and bending strength, durability and cycles of freezing and thawing were tested. The results showed that the performance of RCC containing fibers is better than RCC without fibers. Also, the resistance of RCC against fire is much higher than asphaltic mixture. The results showed that RCC pavement is suitable for roads with heavy vehicle traffic and low speed due to its engineering and mechanical characteristics. The main purpose of this research is to investigate the engineering and mechanical properties of RCC as an alternative to asphaltic pavement in industrial areas with heavy traffic loading. Also, by conducting a test, the fire resistance of RCC and asphaltic pavements was evaluated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mechanical performance
  • Roller compacted concrete (RCC)
  • fibers
  • Asphalt concrete
  • Industrial area