تحلیل اقتصاد سنجی بازار کشتی های کانتینری با تاکید بر نرخ کرایه حمل و نقل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد و بیمه دریایی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

2 استاد مشاور، دانشیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی، خرمشهر، ایران

3 اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

10.22034/tri.2023.351880.3065

چکیده

تعیین نرخ کرایه در بازار کشتی رانی کانتینری نقش مهمی در جهت دهی به بازار و اتخاذ تصمیمات بلند مدت در تجارت جهانی دارد. به منظور بررسی نقش نرخ کرایه در بازار کشتی رانی کانتینری در این مطالعه از داده های سالیانه بارانداز کانتینر (CPT)، نرخ اجاره بهای کشتی های کانتینری (Fr)، ظرفیت ناوگان کانتینری (FC) و قیمت نفت برنت (Brent) در طول دوره زمانی 2020-1995 استفاده شده است. داده ها از گزارشات مروری بر حمل و نقل دریایی سازمان آنکتاد در سال های مختلف جمع آوری شده است. در این مطالعه علاوه بر تاثیر مستقیم هر یک از متغیرها بر نرخ کرایه، سعی شده تاثیرات متقابل آن ها برای بررسی دقیق تر نیز در نظر گرفته شود. برای این منظور ابتدا دو تک معادله با استفاده از روش ARDL برآوردشدند و سپس سیستم معادلات در چارچوب مدل حداقل مربعات سه مرحله ای برآورد شد. نتایج نشان داد در بلند مدت نرخ اجاره بهای کشتی کانتینری و بارانداز کانتینر تاثیر مثبت معنادار و قیمت نفت برنت نیز تاثیر منفی معناداری بر ظرفیت ناوگان کانتینری دارد. همچنین بار انداز کشتی تاثیر مثبت معنادار و ظرفیت ناوگان کانتینری تاثیر منفی معنادار بر نرخ اجاره بهای کشتی دارد. بعد از برآورد رابطه بلند مدت، رابطه تحصیح خطا نیز برآورد شد. نتایج مدل های تصحیح خطا نشان داد ضریب تصحیح خطا در هر دو مدل منفی و معنا دار است، بنابراین مدل به سمت بلند مدت همگرا است. سپس مدل ها با استفاده از روش سیستم معادلات همزمان سه مرحله ای (3sls) به صورت مشترک حل شدند. نتایج حل همزمان مدل ها نیز نتایج رابطه بلند مدت را تایید کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Econometric Analysis of Container Ships Market With an Emphasis on Shipping Freight Rate

نویسندگان [English]

  • sahar motamedi 1
  • Seyed Nasser Saeidi 2
  • fatimah hosseinpour 3
1 Department of Economics and Marine Insurance,, Faculty of Economics and Management, Khorramshahr University of Marine Sciences and Technologies
2 Associate Professor, Faculty of Economics, Marine Science and Technology University, Khorramshahr, Iran
3 Economics Department, Faculty of Marine economics and management, Khorrammshahr University of Marine Science and Technology, Khoramshahr
چکیده [English]

Determining the shipping freight rate for the container ships market is crucially important in directing the market and taking long-term decisions in global trade. This study employed the annual data of container Throughput (CPT), container Freight rate (Fr), container fleet capacity (FC), and the Brent oil price from1995 to 2020 to investigate the role of Freight rate in the container ships market. The data were collected from the reviews reported on marine transportation by the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) in various years. This study examined the direct effect of each of the variables on the freight rate, as well as their mutual effects on each other. Accordingly, first, two single-equations were estimated using the ARDL method. Then, the equation systems were estimated within the three-stage least squares (3SLS). The results revealed the significant positive effects of Fr and CPT and the significant negative effects of the Brent oil price on FC in the long run. The results also showed the significant positive effects of the CPT on Fr and the significant negative effects of FC on Fr. Having estimated the long-term relationship, the error correction model was estimated as well. The results of the error correction model indicated that the error correction coefficient in both models was negative and significant, thus, the model converges toward the long term. Then, the models were resolved jointly using the 3SLS equation system. The results confirmed the findings on the long-term relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Maritime trade"
  • ,"
  • container shipping"
  • , "
  • container ship Freight rates"