تأثیر سطح خدمات و ریسک ادراک شده بر قصد استفاده از خدمات برخط (مطالعه موردی: سامانه خدمات حمل و نقل هوشمند اسنپ)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 دانشگاه گرمسار

10.22034/tri.2023.355651.3075

چکیده

امروزه، با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، هر مسافر نیز مجهز به یک دستگاه GPS کوچک شده است. این موضوع، گستره جدیدی از اطلاعات را فراهم آورده که بررسی و تحلیل آن، کمک مضاعفی به بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل تاکسیرانی می‌کند. اما ادامه حیات و موفقیت کسب‌وکارهایی که خدمات برخط حمل‌ونقل ارائه می‌دهند به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی بستگی دارد و با رشد روز افزون تمایل استفاده از این خدمات، بررسی عوامل مؤثر بر سودآوری این شرکت‌ها ضروری به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سطح خدمات برخط و ریسک ادراک شده بر قصد استفاده از خدمات برخط می‌پردازد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان سامانه حمل و نقل هوشمند اسنپ شهر تهران می باشد که به صورت اینترنتی از خدمات برخط این شرکت استفاده کردند. نتایج تجزیه و تحلیل 419 پرسشنامه جمع‌آوری شده به کمک روش مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که سطح خدمات (خدمات پیش از خرید و خدمات مرتبط با تراکنش و پرداخت) تأثیر مثبت بر قصد استفاده از خدمات برخط دارد و ریسک ادراک شده تأثیر منفی بر قصد استفاده از خدمات برخط دارد. در نهایت پیشنهادهایی برای جذب و حفظ مشتریان به مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of service level and perceived risk on the intention to use online services (Case study: Snap smart transportation service system)

نویسندگان [English]

  • mohammad reza zahedi 1
  • Seyyed Mehdi Hosseini Sarkhosh 2
1 Malek Ashtar University of Technology
2 Gharmsar University
چکیده [English]

Today, with the expansion of the use of smart phones, every passenger is also equipped with a small GPS device. This issue has provided a new range of information, the analysis of which will help to improve the performance of the taxi transport fleet. However, the survival and success of businesses that provide online transportation services depends on attracting new customers and maintaining previous customers, and with the growing desire to use these services, it seems necessary to investigate the factors affecting the profitability of these companies. The present research investigates the effect of online service level and perceived risk on the intention to use online services. The statistical population of this research is the customers of Snap smart transportation system in Tehran, who used the online services of this company. The results of the analysis of 419 questionnaires collected using the structural equation modeling method showed that the level of service (pre-purchase services and services related to transaction and payment) has a positive effect on the intention to use online services, and perceived risk has a negative effect on the intention to use of online services. Finally, suggestions for attracting and retaining customers are presented to internet business managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Level of online services
  • perceived risk
  • intention to use online services
  • intelligent transportation system
  • SNAP