مدل‌سازی سطح شدت حوادث وسایل‌نقلیه ریلی با روش لوجیت چندگانه به تفکیک قطار باری و قطار مسافری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید باهنر کرمان- بخش مهندسی عمران

2 دانشگاه شهید باهنر کرمان

3 کرمان- دانشگاه شهید باهنر- بلوار 22 بهمن- میدان پژوهش- بخش مهندسی عمران- اتاق 215

10.22034/tri.2023.364047.3087

چکیده

حمل‌ونقل ریلی یکی از مدهای ایمن حمل‌ونقلی در جهان است و به دلیل راحتی و کم بودن هزینه‌ها به یکی از جذاب‌ترین شیوه-های حمل‌ونقلی برای مسافران و صاحبان کالا تبدیل شده است. اما یکی از مسائلی که باعث کاهش مطلوبیت حمل‌ونقل ریلی شده، حوادثی است که در آن‌ها اتفاق می‌افتد. هدف از این پژهش شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر سطح شدت حوادث در سه سطح فوتی، جرحی و فقط خسارتی برای سه دسته از وسایل حمل‌ونقل ریلی شامل قطار باری، مسافری و سایر وسایل‌نقلیه ریلی (اعم از لکوموتیو، واگن باری و غیره) است. در این پژوهش از داده‌های حوادث ریلی ایران از سال 1385 تا 1399 استفاده شده و مدل‌سازی از طریق رگرسیون لوجستیک چندگانه صورت گرفته است. در مدل‌سازی با کمّی کردن نتایج، سعی شده است که تأثیر هر یک از متغیرها بر سطح شدت حوادث رخ داده بیان گردد. بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، تصادف با عابرین پیاده، تصادف با وسایل‌نقلیه جاده‌ای، سرعت بالاتر از سرعت مجاز (برابر و یا بیشتر از 30 کیلومتر بر ساعت)، سرعت در هنگام تصادف (برابر و یا بیشتر از 30 کیلومتر بر ساعت) چند خطه بودن ریل از جمله متغیرهایی هستند که نسبت به سایر متغیرها تأثیر معنی‌دار و بیشتری بر شدت حوادث دارند. با توجه به نتایج مدل‌سازی و با توجه به نوع متغیرهای مدل، علاوه بر شناخت عوامل مؤثر بر ایمنی انتظار می‌رود با انجام اقدامات اصلاحی و ارائه برخی از سیاست‌گذاری‌ها بسته به نوع متغیرهای مدل بطور مثال با بکارگیری گاردریل در سطح راه‌های ریلی که براساس آمار دارای خروج از ریل زیادی هستند، به افزایش ایمنی در حوزه حمل‌ونقل ریلی کمک کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling railway crash severity using multinomial logit method based on freight and passenger trains

نویسندگان [English]

  • navid nadimi 1
  • Seyed Saber Naseralavi 2
  • Seyed Amir Mohammad Hosseini 3
1 Shahid Bahonar University o Kerman- Civil Engineering Department
2 Shahid Bahonar University
3 Shahid Bahonar University
چکیده [English]

Because of its convenience and low cost, rail transportation has become one of the most attractive modes of transportation for passengers and business owners alike. Rail transportation has been reduced in popularity due to accidents. This study investigates the factors that affect the severity of accidents for freight, passenger, and other rail vehicles in three levels of death, injury, and damage. A multinomial logit model (MNL) regression was used to model the Iranian railway accident data from 2006 to 2021. The model quantifies the effects of each variable on the severity of events by quantifying the results. The results of this study indicate that type of accidents (with pedestrians), type of accidents (with road vehicles), speed exceeding the allowable speed (equal to or exceeding 30 km/h), speed during the accident (equal to or exceeding 30 km/h), multilane rails and moderate variables are among the variables that have a greater impact on the severity of accidents than other variables, so investing in these areas improves rail safety. Because of budget constraints, this research work will be effective in attracting the attention of policy makers and transportation managers in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safety
  • Crash severity
  • Multinomial logit regression
  • Rail transportatiom