طراحی مدل علت - معلولی مسئله حوادث وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت صنعتی تولید و عملیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی

2 استادیار گروه مهندسی صنایع دانشکدة فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان

10.22034/tri.2023.365723.3089

چکیده

مسئله حوادث در سیستم حمل‌ونقل به ویژه وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی در زمان سوخت‌گیری یک معضل جدی است. حوادث ناگوار خصوصاً، انفجار مخزن این خودروها موجب نگرانی در سطوح مختلف جامعه گردیده است. با نگاه پویا به مسئله یادشده در ایران و بررسی متغیرهای مهمی مثل؛ تعداد حوادث، تلفات و خسارات سالیانه ناشی از آن می‌توان بیشتر به اهمیت موضوع پی برد. به‌طورکلی مسئله حوادث CNG ابعاد گوناگونی دارد و یک موضوع چندبُعدی یا چندوجهی دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. هدف از این مطالعه‌، طراحی مدل علت - معلولی مسئله حوادث وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی در ایران با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم است. ابتدا پس از بیان مسئله در طول زمان، با توجه به پیشینه و مصاحبه‌های صورت گرفته چهار دسته عامل اصلی به‌عنوان عوامل یا متغیرهای مهم و اثرگذار لحاظ شده و با توجه به عوامل شکل‌دهنده هر یک از متغیرها، روابط علت- معلولی استخراج می‌شود. در این راستا سیستم موردبررسی به چندین زیرسیستم یا بخش اصلی تقسیم‌شده و برای هر بخش یا زیر بخش نمودار علت - معلولی ارائه‌شده است. در پایان پژوهش انجام‌شده سیاست‌های راهبردی بهبوددهنده رفتار متغیرهای اصلی سیستم برای کاهش حوادث در این حوزه از سیستم حمل‌ونقل مانند فعال‌سازی یا راه‌اندازی سازمان متولی با نام سازمان راهبر صنعت CNG پیشنهادشده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a causal loop model - the causes of natural gas fueled vehicle accidents with system dynamics

نویسندگان [English]

  • seyed jamalaldin razavinasab 1
  • Hamzeh Amin-Tahmasbi 2
1 Ph.D. Student in Industrial Management, Bandar e Anzali International Branch, Islamic Azad University
2 Department of Industrial Engineering, Faculty of Technology and Engineering, East of Guilan, University of Guilan, Iran
چکیده [English]

Accidents in the transportation system, especially vehicles with natural gas fuel during refueling, are a serious problem. Accidents, especially the explosion of the tank of these cars, have caused concern at different levels of society. With a dynamic view of the mentioned issue in Iran and important surveys such as; the number of accidents, deaths and annual damages caused by it can be more understood. In general, CNG incidents have various and a multidimensional or multifaceted issue has its own complexities. The purpose of this study is to design a cause-cause model of natural gas fueled vehicle accidents in Iran with system dynamics. First, after stating the cause of the issue over time, according to the background and interviews conducted, four main categories as factors or important and influential factors are determined based on the factors that form each of the changes, the relationships of the causes. In this regard, the investigated system is divided into subsystems or main parts, and for each part or subsystem, a causal loop is provided. At the end of the research, the strategic policies of improving the main behaviors of the system to reduce accidents in this area of the transportation system are proposed to activate or set up a trustee organization called the CNG industry leader organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • CNG accidents
  • Natural Gas Vehicle
  • System dynamics
  • Transportation