توسعه مدل تخلیه شبکه حمل و نقل با رویکرد بررسی اثرات عملکرد شبکه حوزه اثر بر تخلیه مسیر (مطالعه موردی شهر آمل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه شمال

2 دانشگاه شمال

3 عضو هیئت علمی دانشگاه شمال

10.22034/tri.2023.364632.3088

چکیده

توسعه زندگی شهری در کنار آسایش و رفاهی که برای شهرنشینان فراهم آورده است، حوادث و خطرات بسیاری را نیز بهمراه دارد که جان و مال افراد را تهدید می‌کند. آتش در صورت وقوع بعنوان یکی از خطراتی که در کنار خدمت به بشر، سرمایه و جان او را نابود می‏کند، تاثیر قابل‌توجهی بر محیط و همچنین شبکه حمل‌و‌نقل می‏‏گذارد. عملکرد صحیح شبکه حمل‏ و نقل در شرایط اضطراری می‏‌تواند نقش مهمی به لحاظ دسترسی و امدادرسانی (اورژانس و آتش‏نشانی) در کاهش اثرات حوادث ناشی از حریق داشته باشد. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن مسیرهای امدادی پیشنهادی جهت امدادرسانی بازار در شهر آمل با جمعیت 240000 نفر و شاخص های موثر آن، به جهت تعیین شبکه بهینه و تخلیه شبکه حوزه اثر به منظور کاهش صدمات ناشی از بحران الویت‌بندی می‏شود. در تحقیق حاضر؛ الویت بندی مسیرهای امدادرسانی با نظر کارشناسان و متخصصین و با لحاظ نمودن 5 متغیر مهم بررسی می‌گردد. متغیرها شامل طول مسیر، عرض مسیر، تراکم جمعیت، یکطرفه و یا دوطرفه بودن مسیر و سطح سرویس می باشد. به منظور ارزیابی و مقایسه گزینه ها و مسیرهای پیشنهادی از نقشه های حاصل از GIS و فرایند سلسه مراتبی AHP استفاده گردیده است و مسیرها جهت الویت بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با تعیین زمان رسیدن خودرو امدادی به کاربری بازار و تحلیل سرعت این خودروها در شرایط اوج ترافیک و غیر اوج ترافیک با استفاده از شبیه سازی AIMSUN صورت گرفته است. در این راستا، نتایج نشان می دهد در مسیرهای انتخاب شده، فاکتور عرض مسیر از بهترین اولویت جهت امدادرسانی و تخلیه اضطراری به لحاظ سرعت و زمان برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of the transportation network evacuation model with the approach of investigating the effects of network performance on route evacuation (Case study of Amol city)

نویسندگان [English]

  • gholamreza shirazian 1
  • Marzieh Naeiji 2
  • Amir Izadi 3
1 teacher of shomal university
2 University shomal
3 Faculty member of North University
چکیده [English]

The development of urban life, along with the comfort and well-being it has provided for city dwellers, also brings many accidents and dangers that threaten people's lives and property. Fire, if it happens, as one of the dangers that destroys capital and life in addition to serving humanity, has a significant impact on the environment as well as the transportation network. The proper operation of the transportation network in emergencies can play an important role in terms of access and relief (emergency and firefighting) in reducing the effects of fire accidents. The present research, taking into account the proposed relief routes for providing relief to the Market in Amol city with a population of 240,000 people and its effective indicators, is prioritized in order to determine the optimal network and Evacuation network of the field of effect in order to reduce the damage caused by the crisis. In this research, the prioritization of relief routes is checked with the opinion of experts and experts and considering five important variables. The variables include route length, route width, population density, one-way or two-way route and service level. In order to evaluate and compare the proposed routes and options, the maps obtained from GIS and AHP hierarchical process were used and the routes were analyzed for prioritization. It has been done by determining the time of the Emergency vehicle. Reaching the market and analyzing the speed of these vehicles in peak traffic and non-peak traffic conditions using AIMSUN simulation. In this regard, the results show that in the selected routes, the route width factor has the best priority for emergency relief and evacuation in terms of speed and time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emergency vehicle
  • Evacuation of the transport network
  • Fire
  • Traffic simulation