تعیین خسارت مستقیم قابل قبول ناشی از حادثه زلزله در شریان حیاتی (حمل ونقل جاده ای)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 رئیس بخش لجستیک،مدیریت سیستمها و بحران مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی

2 هیات علمی دانشگاه زنجان

10.22034/tri.2023.366197.3092

چکیده

ارزیابی خسارت مستقیم یکی از مراحل اصلی تعیین میزان خطرپذیری شبکه حمل ونقل جاده ای در برابر حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله است. بر اساس میزان افزایش خسارات موجود راهکار کاهش خسارت ارائه می گردد. هر اندازه مقیاس مناسبی از میزان خسارت ارائه گردد، هزینه بهسازی متناسب می گردد. تعیین مقدار کمتر از میزان قابل قبول باعث افزایش خسارات آتی و تعیین مقدار بیشتر از نیاز گرچه ایمنی را افزایش داده لیکن هزینه را بالا می برد.

در این تحقیق بر اساس میزان خسارات محتمل یک راه و ابنیه موجود آن دراثر زلزله بر حسب میزان درصد جایگزین (در صورت خسارت کامل، هزینه جایگزین100 واحد است) میزان خسارت مستقیم، مورد بررسی قرار گرفته است. شدت زلزله در سه رده شدید، متوسط و خفیف بر حسب دوره بازگشت مختلف در نظر گرفته شده است و میزان عملکرد راه در چهار رده آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی منظور شده است. در این راستا بر اساس معیار; نظرات متخصصین و مسئولین، روشی جهت محاسبه خسارات مستقیم ارائه و با پیاده سازی روش در 14 مورد انواع راه اعتبار سنجی لازم به عمل آمد.

نتایج نشان داد از میان پارامترهای تاثیرگذار چهار پارامتر : توپوگرافی، وجود ابنیه فنی، راه جایگزین یا عدم آن و اهمیت مبدا- مقصد بر میزان خسارت قابل قبول تاثیرگذار بوده که از این میان وضعیت توپوگرافی بیشترین تاثیر را داشته و اثر آن با تغییر درجه عملکرد راه از آزادراه به راه فرعی شدیدتر می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determination of Acceptable Risk by Considering Direct damage Caused Earthquake Incident in Lifeline (Road Transport)

نویسندگان [English]

  • maghsood pouryari 1
  • kiarash naser asadi 2
1 Head of Logistic,Systems Management&Disaster Dept Road, Housing&Urban Development Research Center
2 zanjan university
چکیده [English]

Direct damage assessment is one of the main steps in determining the risk of road transport network against unexpected events such as earthquakes. Based on the amount of increase in existing damages, a solution to reduce damages is presented. The appropriate measure of the amount of damage is provided; the cost of improvement is proportional. Setting less than risk acceptable will increase future losses and setting more than needed, although it increases safety but also increases costs.

In this research, based on the amount of possible damage to a road and infrastructures due to the earthquake in terms of the percentage of replacement (in case of complete damage, the replacement cost is 100 units) the amount of direct damage has been investigated. Earthquake intensity is considered in three categories: severe, moderate and mild according to different return periods, and the performance of the road is considered in four categories: freeway, highway, First Rate main road and second Rate Main Road. In this regard, based on Opinions of experts and officials, a method for calculating direct damage is provided and by implementing the method in 14 cases, the necessary validation was done.

The results showed that among the effective parameters, four parameters: topography, the road infrastructures, the alternative roads or without it and the importance of the origin-destination had More impact on the amount of damage. Among these, the topography has the greatest impact and its effect is more severe by changing the degree of road performance from the freeway to the other roads.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Direct damage
  • earthquake
  • road transport
  • risk