الگوی سیستمی بهینه سازی موجودی انبار در بنادر بر اساس روش پویاِیی شناسی سیستمها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، خرمشهر، ایران

2 استادیار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، شیراز، ایران.

3 دانشجوی دکتری بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز

10.22034/tri.2023.368917.3098

چکیده

فرایند تخلیه و بارگیری کالا و پروسه عملیات بندری شامل یکسری فعالیت های به هم پیوسته است که هر گونه کندی و توقف در جریان حمل و نقل در بندر بدلیل بوجود آمدن گلوگاه باعث افزایش زمان ماندگاری کشتی و کالا و در نتیجه ازدحام و بی نظمی در بخش اسکله، پایانه و یا درب خروج خواهد شد. افزایش زمان ماندگاری کالا (رسوب کالا) ضمن استهلاک تجهیزات بندری کارایی عملیات بندر و پسکرانه را بشدت کاهش می هد. در این مطالعه یک مدل دینامیکی پویا برای بندر امام طراحی و با شبیه سازی آن طی سال های 1385 الی 1410 سعی شده است متغیر های تاثیر گذار بر بهینه سازی انبار در بنادر را بررسی نماید. در پایان پس از آزمون و شبیه سازی مدل دینامیکی، سناریوی بهبود برای بهینه نگه داشتن موجودی انبار پیشنهاد شده است. افزایش 30 درصدی زمان ماندگاری کالا، تاثیری بر ترافیک انبار تا دوره هفت ندارد و با یک نرخ کاهنده در حال افزایش است. تجزیه و تحلیل انجام شده نشان می دهد نقش کاهش 30 درصدی زمان ماندگاری کالا در نوسان های ترافیک کالا بسیار اثرگذار تر از افزایش 30 درصدی نیروی کار است. نتایج حاصل از آزمون و شبیه سازی مدل دینامیکی با استفاده از نرم افزار Vensim DSS نشان می دهدکه سیاست های مختلفی همچون کاهش رسوب کالا و یا افزایش تجهیزات و نیروی کار می تواند در بهینه سازی انبار بنادر نقش داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Systematic Model of Inventory Optimization at Seaports Based on the System Dynamics Approach

نویسندگان [English]

  • Damoon Razmjooei 1
  • Mohammad Hashem Mousavi Haghighi 2
  • Mohamad Tahamtani 3
1 Faculty of Marine Economics and Management, KhorramshahrUniversity of Marine Science and Technology, Khorramshahr, Iran.
2 Retirement of the Agriculture and Natural Resources Research of Fars Province, Shiraz, Iran. Faculty Member
3 Management Dept., Faculty of Economics and Management, University of Shiraz, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Port operation and cargo handling process involves integrated activities in which any delay or stoppage results in a bottleneck in the port process. This in turn leads to a dramatic escalation in ship and cargo dwell times at anchorage, seaport terminals, or exit gates. Increasing cargo dwell time not only depreciates port equipment but also decreases port efficiency dramatically. The objective of this paper is to develop a modeling approach using the concept of System Dynamics (SD) to simulate variables affecting inventory optimization at Emam Khomeini seaports. To find proper actions by which seaports can optimize the inventory, dynamic of various variables such as dwell time, and the number of human resources and equipment simulated during 2006 to 2031. The overall results show that warehouse traffic is highly sensitive to cargo dwell time, while this is less for the quay inventory variable. The analysis shows that the 30% reduction of cargo dwell time in inventory fluctuations is much more than the 30% increase in the workforce. One solution could be increasing storage area which, apart from being a very expensive investment, maybe not be feasible due to space limitations. Consequently, terminal operators are trying to decrease average dwell time. In order to do so, the main factors which influence the number of days a container stays in the terminal need to be determined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stock inventory optimization
  • Cargo dwell time
  • System dynamics model