مدل انتخاب سرعت وسایل نقلیه در برخورد با آرام سازهای فیزیکی و ادراکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل عمران

2 دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

10.22034/tri.2023.369357.3101

چکیده

در بسیاری از کشورها اولویت اصلی ایمنی ترافیک، اجرای اقداماتی است که باعث کاهش سرعت عملکردی و افزایش انطباق محدودیت سرعت شود، چراکه سرعت نامناسب به عنوان مهمترین عامل ایجاد‌کننده حوادث ترافیکی جدی شناخته شده است. اقدامات آرام‌سازی ترافیک، اقدامات مهندسی است که با کاهش قابل توجه سرعت خودرو‌ها، باعث کاهش تعداد و شدت حوادث ترافیکی می‌شود و بدین صورت بهبود ایمنی جاده‌ها حاصل خواهد شد. در این پژوهش اثربخشی برنامه‌های آرام‌سازی ترافیک که به صورت اقدامات پشت سرهم طراحی می-شوند بر روی انتخاب سرعت رانندگان مورد بررسی قرار گرفته است؛ در این راستا 28 سرعت‌کاه‌ تخت و قوسی محور محمودآباد به چالوس به طول تقریبی 80 کیلومتر به دلیل تراکم بالای مناطق مسکونی و رشد جوامع کوچک در کناره راه اصلی و اهمیت آرامسازی ترافیک در این مناطق، به عنوان نماینده‌ای از آرامساز‌های فیزیکی و تابلو نمایش سرعت به عنوان نماینده‌ای از ادوات آرامساز ادراکی انتخاب شدند و مدلسازی انتخاب سرعت رانندگان در برخورد با این نوع آرامساز‌ها با استفاده از شاخص‌هایی نظیر ارتفاع سرعت‌کاه، عرض سرعت‌کاه، شیب ورودی سرعت‌کاه، سرعت اولیه، اختلاف سرعت اولیه و سرعت مجاز نمایش داده شده بر روی تابلوی نمایش سرعت در بستر شبکه عصبی (MLP) صورت گرفت. نتایج خروجی مدل حاکی از آن بوده که این مدل توانسته با دریافت مشخصات نامبرده سرعت انتخابی کاربران را پیش‌بینی نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Vehicle speed selection model encountering physical and perceptual traffic calming

نویسندگان [English]

  • Farshidreza Haghighi 1
  • Amir Malek 2
1 faculty member
2 Babol Noshirvani University of Technology
چکیده [English]

In many countries, the main priority of traffic safety is to implement measures that reduce operational speed and increase compliance with speed limits, because improper speed is recognized as the most important cause of serious traffic accidents. Traffic calming measures are engineering measures that reduce the number and severity of traffic accidents by significantly reducing the speed of vehicles, and thus improve road safety. In this study, 28 flat and arcuate speed humps of Mahmudabad to Chalous axis with a length of approximately 80 km due to high density of residential areas and the growth of small communities along the main intercity road, as a representative of physical calming devices and speed display sign as a representative of perceptual calming devices were selected and modeling the speed selection of drivers in dealing with this type of traffic calmer using indicators such as speed hump height, speed hump width, speed hump entrance slope, initial speed, The difference between the initial velocity and the allowable velocity displayed on the speed display sign, in the Neural network (MLP) platform was done. The output results of the model indicate that this model was able to predict the speed selected by users by receiving the mentioned specifications.

کلیدواژه‌ها [English]

  • safety
  • traffic calming
  • speed display signs
  • speed limit
  • MLP neural network