تاثیر استفاده از الیاف سلولزی پوشش داده با ساسوبیت بر رفتار رئولوژی قیر پودر لاستیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 راه و ترابری-عمران- دانشکده فنی و مهندسی- دانشگاه خوارزمی - تهران - ایران

2 دانشگاه خوارزمی تهران

3 دانشگاه خوارزمی

10.22034/tri.2024.401385.3164

چکیده

استفاده از الیاف سبب کاهش ترک و حفظ یکپارچگی خصوصا در مخلوط‌های آسفالتی ماستیکی و متخلخل با تراکم متوسط می‌شود. از سوی دیگر پژوهش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد در مخلوط‌های آسفالتی با دانه بندی باز و یا میان تهی عملکرد پودرلاستیک به مراتب بهتر از عملکرد الیاف در شاخص مقاومت در برابر شیارشدگی بوده است. در این پژوهش از الیاف سلولزی پوشش داده شده با وکس فیشرتراپس (ساسوبیت) در نسبت‌های 3،1 و 5 درصد به عنوان افزودنی در قیر با 15درصد پودرلاستیک استفاده شد. قیر اصلاح شده به دلیل بهبود قدرت جذب انرژی کرنشی و ریزش قیر در مخلوط‌های آسفالتی با دانه بندی باز و با تراکم کم و همچنین با هدف بهبود شاخص مقاومت در برابر شیارشدگی در مخلوط‌های متراکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از بررسی خواص رئولوژیکی، حاکی از آن است که افزودن الیاف مذکور به قیر پودرلاستیکی، علاوه بر کاهش کندروانی، سبب افزایش مقاومت آن در برابر شیارشدگی در هر دو نمونه‌ی پیر نشده و پیر شده کوتاه مدت، می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که حد بالای دمای قیر خالص 22-64 پیر نشده، با حضور 15 درصد پودرلاستیک و الیاف بهبود می‌یابد. افزودن 5 درصد الیاف به قیر حاوی 15 درصد پودرلاستیکی، کران‌ بالای عملکرد قیر را تا 94 درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش می‌دهد. همچنین عملکرد قیر پودرلاستیکی پیر‌شده کوتاه مدت و پیر نشده، مشابه هم بوده اما پیر شدگی‌ کوتاه مدت قیر، اثر الیاف را کاهش می‌دهد. اضافه کردن الیاف سبب افزایش مدول پیچیدگی در دمای میانی و عملکرد بهتر در بازگشت از سطح چند تنش در دمای شکست می‌شود. این عملکرد بهتر، سبب می‌شود که قیر پودرلاستیکی حاوی الیاف قادر باشد تا در بالاترین دمای عملکردی در برابر خرابی شیارشدگی عملکرد بهتری داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of using cellulose fibers coated with sasubite on the rheological behavior of rubber powder bitumen

نویسندگان [English]

  • behrooz shirgir 1
  • Mohammadreza karimi 2
  • Mohsen Fallah Zavareh 3
1 civil engineering, engineering faculty, kharazmi, tehran,iran
2 civil engineering road and transportation, Kharazmi University, Tehran Campus
3 Civil Engineering, engineering Faculty, Kharazmi University
چکیده [English]

It is very common to modify rubber bitumen with warm asphalt waxes such as Sasobit, also the use of cellulose fibers for tensile strength and better strain energy absorption power than other additives has attracted the attention of researchers. This research used cellulose fibers coated with Fishertraps wax (Sasobit) in proportions of 1,3, and 5% as an additive in bitumen with 15% rubber powder. So that modified bitumen can be used to improve strain energy absorption and bitumen shedding in asphalt mixtures with open-graded and low density or to improve the index of resistance against rutting in higher-density mixtures. The results of the investigation of rheological properties indicate that the addition of the mentioned fibers to rubber bitumen, in addition to reducing stiffness, increases its resistance to rutting in both unaged and short-term aged samples. The results show that the upper-performance limit of unaged pure bitumen 22-64, with the presence of 15% rubber powder and improved fibers, for example, adding 5% fibers to bitumen with 15% rubber powder increases the upper limit of bitumen performance up to 94 degrees Celsius. It increases the degree. Also, the performance of short-term aged and non-aged rubber bitumen is similar, but short-term aging of bitumen reduces the effect of fibers. Also, the addition of fibers causes an increase in the modulus of complexity in the middle temperature and better performance in returning from the multi-stress level in the fracture temperature. This better performance makes the rubber powder bitumen-containing fibers perform better against rutting failure at the highest operating temperature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bitumen rubber powder
  • Cellulose fibers
  • Sasubite
  • rheology
  • Return from multiple stress levels