تحلیل و ارزیابی اثرات طرح دورکاری کارمندان ادارات بر شاخص‌های ترافیکی در کلانشهرها با استفاده از مدل شبیه‌سازی AIMSUN (مطالعۀ موردی: شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه راه و ترابری و حمل و نقل، دانشکده عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه راه و ترابری، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 تهران-ایران

3 استادیار، گروه راه و ترابری و حمل و نقل، دانشکده عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/tri.2024.414118.3185

چکیده

رشد جمعیت و افزایش تعداد خودروها، تراکم ترافیک را به عنوان یک مسئله مهم در شهرهای بزرگ مطرح کرده و کاهش تعداد خودروها در خیابانها بخصوص در ساعات اوج ترافیک، به یکی از اصلی‌ترین اهداف مدیریت تقاضای حمل‌و‌نقل تبدیل شده است. با سیاست‌گذاری درست در مدیریت عرضه و تقاضا می‌توان الگوهای سفر کارآمدتری را ایجاد کرد، یکی از راه‌های پیشنهادی دورکاری است؛ یعنی بتوان به کمک فناوری و به صورت مجازی با کسب‌و‌کار خود در ارتباط بود و هدف اصلی آن حرکت کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سوی کار است. هدف این مطالعه، شناسایی تأثیرات دورکاری کارمندان بر حمل‌و‌نقل، ترافیک و آلودگی هوا است و به تحلیل و ارزیابی اثرات آن بر شاخص‌های ترافیکی از قبیل چگالی، جریان، سرعت، زمان سفر و میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها پرداخته شده است. از این رو منطقه سه تهران به عنوان یکی از مناطق اداری و پر رفت‌و‌آمد انتخاب و با دسترسی به ماتریس تقاضای سفر یک ساعت اوج آن، مدلسازی میکروسکوپیک در نرم‌افزار ایمسان (Aimsun) به شکل دقیق و کامل انجام شده است. سپس برای اعمال دورکاری، سناریوهایی را بر اساس منطقه‌بندی تردد وسایل نقلیه، طراحی و شبیه‌سازی کرده و نتایج با هم مقایسه شده است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که با اعمال سیاست دورکاری در یک ساعت اوج در منطقه سه تهران شاخص‌های ترافیکی از جمله چگالی تا 17/7 درصد، جریان تا 4/6 درصد، سرعت تا 9/6 درصد و زمان سفر تا 13/6 درصد در مقایسه با وضعیت موجود بهبود می‌یابند؛ بعلاوه میزان مصرف سوخت تا 9/8 درصد و انتشار آلاینده‌ها نیز تا حدود 17 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین نتایج حاکی از آن است که لازم نیست سیاست دورکاری برای تمام مناطق یک شهر اعمال شود، بلکه می‌توان با اعمال این سیاست در مناطق و نواحی خاص از یک شهر به نتیجه مطلوب رسید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis and evaluation of Teleworking of Government Staff and its Effect on Traffic Parameters in metropolises using AIMSUN simulation model (Case study: Tehran Metropolis)

نویسندگان [English]

  • Mahour Pourkashanian 1
  • Kamran Rahimov 2
  • Ali Naderan 3
1 Department of Road and Transportation, Faculty of Civil Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Road and Transportation Department, Payam Noor University, PO Box 19395-3697 Tehran-Iran
3 Assistant Professor, Road and Transportation Department, Faculty of Civil Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Population growth and the increase in the number of cars have raised traffic congestion as an important issue in big cities. Reducing the number of cars on the streets, especially during peak traffic hours, has become one of the main goals of transportation demand management. With the right policy on supply and demand management, more efficient travel patterns can be created. One of the proposed ways is remote work. It means being able to connect with your business virtually with the help of technology, and its main goal is to move work towards employees instead of employees moving towards work. The purpose of this study is to identify the effects of employees' remote work on transportation, traffic, and air pollution and to analyze and evaluate their effects on traffic indicators such as density, flow, speed, travel time, fuel consumption, and pollutants. Therefore, the third district of Tehran was chosen as one of the administrative and high-traffic areas, and with access to the travel demand matrix of its peak hour, microscopic modeling was done completely in the Aimsun software. Then, to apply teleworking, scenarios based on vehicle traffic zoning have been designed and simulated, and the results have been compared. The findings showed that by applying the telecommuting policy in a peak hour in Tehran's third district, traffic indicators such as density up to 17.7%, flow up to 4.6%, speed up to 9.6%, and travel time up to 13.6% improved compared to the existing situation. In addition, fuel consumption will be reduced by 9.8%, and pollutant emissions will be reduced by 17%. Also, the results indicate that it is not necessary to apply the telecommuting policy to all areas of a city, but it is possible to achieve the desired result by applying this policy in specific areas of a city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Telecommuting
  • Traffic Parameters
  • Aimsun Software
  • Fuel Consumption
  • Air Pollution