بررسی اثر شوکهای کلان اقتصادی بر بخش حمل‌ونقل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 وزارت راه وترابری پژوهشکده حمل ونقل

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

10.22034/tri.2024.445072.3231

چکیده

بررسی محرک‌های رشد اقتصادی حمل‌ونقل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از عوامل موثر بر رشد اقتصادی حمل‌ونقل شوکهای کلان اقتصادی می‌باشد. با توجه به اهمیت و نقش شوکهای کلان اقتصادی در رشد اقتصادی بخش حمل‌ونقل، در این مطالعه به بررسی اثر شوکهای کلان اقتصادی بر بخش حمل‌ونقل پرداخته می‌شود. برای این منظور ابتدا مانایی متغیرها مورد بررسی قرار گرفته است با استفاده از روش آزمون متغیر اضافی به بررسی وجود رابطه بلندمدت یا وجود همجمعی بین متغیرها پرداخته شده است و نتایج نشان داد که میان متغیرهای ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل، ارزش‌افزوده کل، نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز رابطه بلندمدت وجود دارد. نتایج آزمون کوتاه‌مدت و بلند مدت مربوط به برآورد اثر شوکهای کلان اقتصادی بر بخش حمل‌ونقل نشان داد که تمامی متغیرها معنادار هستند. شوک‌های مثبت پیش‌بینی‌نشده ارزش‌افزوده، شوک‌های منفی پیش‌بینی‌نشده نرخ تورم، شوک‌های مثبت پیش‌بینی‌نشده نقدینگی و شوک‌های منفی پیش‌بینی‌نشده نرخ ارز تأثیر مثبتی بر ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل دارد. همچنین شوک‌های منفی پیش‌بینی‌نشده ارزش‌افزوده، شوک‌های مثبت پیش‌بینی‌نشده نرخ تورم، شوک‌های منفی پیش‌بینی‌نشده نقدینگی و شوک‌های مثبت پیش‌بینی‌نشده نرخ ارز تأثیر منفی بر ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل دارد. در ادامه نتایج آزمون فرضیه عدم تقارن شوک‌های مثبت و منفی متغیرها نتایج نشان داد که متغیرها اثرات نامتقارنی بر ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل دارد. همچنین نتایج آزمون ثبات و تشخیص نتایج نشان داد که ضرایب متغیرها در طول دوره موردبررسی، دارای ثبات می‌باشند و شکست ساختاری در الگو وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of macroeconomic shocks on the transportation sector

نویسنده [English]

  • Roya Seifipour, 2
1
2 Department of Economics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

Examining the economic growth drivers of transportation is very important. One of the factors affecting the economic growth of transportation is macroeconomic shocks. Considering the importance and role of macroeconomic shocks in the economic growth of the transportation sector, this study examines the effect of macroeconomic shocks on the transportation sector. For this purpose, the significance of the variables has been investigated by using the additional variable test method to investigate the existence of a long-term relationship or the existence of co-occurrence between the variables and the results showed that among the variables of added value of the transportation sector, total added value, inflation rate, liquidity And there is a long-term relationship between the exchange rate and the exchange rate. The results of the short-term and long-term test related to the estimation of the effect of macroeconomic shocks on the transportation sector showed that all variables are significant. Unpredicted positive value-added shocks, unpredicted negative inflation rate shocks, unpredicted positive liquidity shocks, and unpredicted negative exchange rate shocks have a positive effect on the added value of the transportation sector. Also, the unanticipated negative shocks of added value, the unanticipated positive shocks of the inflation rate, the unanticipated negative shocks of liquidity and the unanticipated positive shocks of the exchange rate have a negative effect on the added value of the transportation sector. In the continuation of the results of the hypothesis test of asymmetry of positive and negative shocks of the variables, the results showed that the variables have asymmetric effects on the added value of the transportation sector. Also, the results of the stability test and diagnosis of the results showed that the coefficients of the variables are stable during the investigated period and there is no structural failure in the model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Macroeconomic shocks
  • transportation
  • non-linear ARDL model
  • asymmetry test