برآورد تقاضای انرژی بخش حمل و نقل خصوصی در کرمان؛ رهیافت مدل ذخیره فنی خودروها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان

3 استاد گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

مصرف انرژی در بخش حمل و نقل در میان همه بخش‌های مصرف کننده در رتبه دوم قرار دارد. در بخش حمل و نقل استفاده از انرژی بصورت پراکنده می‌باشد و در نتیجه مدیریت تقاضای انرژی و کنترل آلودگی بسیار دشوار است. از این رو پرداختن به عوامل تاثیرگذار بر تقاضا سوخت در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این پژوهش برآورد میزان تقاضا سوخت خودروهای شخصی در بخش حمل و نقل شهرستان کرمان با استفاده از مدل ذخیره فنی خودروهادر سال 1394 است. با توجه به متغیرهای حجم موتور، نوع سوخت، سن خودرو سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که بیشترین تاثیر را بر تقاضا سوخت خودرهایی با حجم موتور بین 1350 سی‌سی تا 1650 سی‌سی و با میانگین سنی 5 تا 10 سال می‌گذارند. و همچنین با افزایش ذخیره خودروهای تک‌گانه(بنزین سوز) در ناوگان حمل و نقل شخصی میزان تقاضا سوخت بطور قابل ملاحظه-ای افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Energy Demand,Transport، Technological car stock ,Private car fleet

نویسندگان [English]

  • s r 1
  • zeinolabedin sadeghi 2
  • a jalaee 3
1 Department of Economics, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 Department of Economics Shahid Bahonar University of Kerman
3 Department of Economics, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]

Energy consumption in the transport sector is ranked second among all consumer sectors and is responsible for almost a quarter of the total carbon dioxide (CO2) emissions produced. In the transport sector, the use of energy is scattered, and it is very difficult to manage energy demand and control pollution. Therefore, it is important to address the factors affecting fuel demand in this sector. The purpose of this study is to estimate the demand of private cars fuel in the transport sector of Kerman city using the technological car stock model in 2015. Considering the variables of engine capacity, fuel type, car age, different scenarios are considered. The results indicate that the greatest impact on fuel demand is the cars with engine size between 1350cc to 1650cc and average age of 5 to 10 years. As well as increasing the car stock of Gasoline-powered cars in the personal transport fleet, the demand for fuel increases substantially. Also, the impact of the explanatory variable of the model, including the annual mileage of the vehicle, specific energy consumption and stock of car, is estimated on the demand for fuel as a positive dependent variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Energy Demand
  • Transport، Technological car stock
  • Private car fleet