شناسایی و الویت بندی راهکارهای اصلاح نقاط پرتصادف با استفاده از مدل تلفیقی BWM-TOPSIS گروهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دپارتمان مهندسی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه امین

2 گروه مهندسی ترافیک، دانشکده راهور، دانشگاه امین، تهران، ایران

3 گروه مهندسی ترافیک، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دانشگاه امین، تهران، ایران

10.22034/tri.2023.378525.3124

چکیده

با پیشرفت و توسعه روز افزون حمل و نقل جاده ای، دنیای امروز شاهد افزایش تصادفات و تحمیل هزینه های مالی، جانی و روحی به جامعه است. بر این اساس، مدیران و برنامه ریزان به شناسایی و اصلاح نقاط پرتصادف پرداخته اند. ولی پیاده سازی راهکارهای اصلاحی در این نقاط، با محدودیت منابع مالی و غیره مواجه است. هدف این پژوهش، شناسایی نقاط پرتصادف درون شهری سنندج و اولویت بندی راهکارهای اصلاحی نقاط مذکور می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی تصادفات بازه زمانی سال‌های 98 تا 1400 شهرستان سنندج و به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد. همچنین جامعه آماری بخش دوم (اولویت بندی راهکارها)، خبرگان ایمنی ترافیک راهور و شهرداری سنندج و نمونه گیری به صورت هدفمند بود. روش تحلیل داده ها، مدل توسعه داده شده تصمیم گیری چندشاخصه BWM به حالت چند خبره و ترکیب آن با TOPSIS بود. نتایج پیاده سازی مدل در شهر سنندج، حاکی از آن بود که 5 نقطه، خیابان های نایسر، مستضعفین، بهشت محمدی، آبیدر و پاسداران پرتصادف بوده و اولویت نخست راهکارهای اصلاحی نیز برای خیابان های نایسر و مستضعفین، نصب سرعتکاه، برای خیابان بهشت محمدی، نصب دوربین ثبت تخلف و برای خیابان های آبیدر و پاسداران نصب علائم هشدار دهنده بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Prioritization of methods to correct Accident black spot using the integrated model Group BWM-TOPSIS

نویسندگان [English]

  • Saeed Ramezanzadeh 1
  • Behzad Darayandeh 2
  • Musa Mahmudi 3
1 Department of Engineering, Faculty of Organization Recourses, Amin University.
2 Department of traffic engineering,, Faculty of Traffic, University of Amin, Tehran, Iran.
3 Department of Traffic engineering, Faculty of Traffic, University of Amin, Tehran, Iran.
چکیده [English]

With the progress and development of road transportation, today's world is witnessing an increase in accidents and the imposition of financial, human and spiritual costs on the society. Based on this, managers and planners have identified and corrected high-accident points. But the implementation of corrective solutions in these areas is faced with the limitation of financial resources and so on. The purpose of this research is to identify high-accident points in the city of Sanandaj and to prioritize the corrective solutions of said points. The research method is applied in terms of purpose and descriptive in nature. The statistical population of the research was considered to be all accidents between the years 1998 to 1400 in Sanandaj city. Also, the statistical population of the second part (prioritization of solutions) was traffic safety experts and Municipality of Sanandaj, and sampling was done in a targeted manner. The method of data analysis was the developed model of BWM multi-criteria decision-making goal programming in multi-expert mode and its combination with TOPSIS. The results of the implementation of the model in Sanandaj city indicated that 5 points, Nayser, Mostazafein, Behesht Mohammadi, Abidar and Pasdaran streets are high in accidents, and the first priority is the correction solutions for Nayser and Mostazafein streets, installation of speed bumps, for Behesht Mohammadi street, installation of cameras to record violations and installation of warning signs for Abider and Pasdaran streets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accident black spot
  • Prioritization
  • Best Worst method (BWM)
  • TOPSIS