بررسی پارامترهای موثر در تولید قیر امولسیون و تغییر نوع مصالح بر عملکرد مخلوط اسلاری سیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

2 گروه راه و ترابری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان

10.22034/tri.2023.366918.3095

چکیده

یکی از پارامترهای اصلی در تعیین میزان کارایی و کیفیت امولسیون، میزان چسبندگی و پوشش دهی مصالح سنگی و زمان شکست آن می‌باشد. در این پژوهش با تغییر پارامترهای مختلف، شامل: میزان قیرباقیمانده، درصد امولسیون درمصالح، میزان لاتکس و تولید آن در پلنت آزمایشگاهی میزان پوشش دهی مصالح سنگی، و زمان شکست در مواجهه با مصالح سنگی برای دو نوع قیر پایه 70/60 و 100/85 مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اثر پارامترهای مختلف تشکیل دهنده قیر امولسیون مانند نوع قیر، درصد قیر باقیمانده و میزان امولسیفایر مورد استفاده در تولید امولسیون بر تست های کیفی مانند تست الک، ویسکوزیته، پایداری و نشست قیر امولسیون بررسی شد. در این تحقیق به بررسی اثر دو نوع مصالح مختلف سیلیسی و آهکی و همچنین تاثیر آن بر مشخصات مخلوط اسلاری سیل، پرداخته شده است. نتایج نشان داد که استفاده از لاتکس بیشتر، زمان شکست را حدود 23 درصد کاهش داده ولی پوشش قیری مصالح را حدود 5 درصد افزایش داده است. همچنین استفاده از امولسیفایر و درصد قیر باقیمانده بیشتر، باعث افزایش زمان شکست به میزان 100 درصد و بهبود پوشش قیری مصالح سنگی تا 76 درصد شد. همینطور با استنتاج از نتایج آزمون‌های صورت گرفته استفاده از مصالح سیلیسی در آزمون چسبندگی به زمان بیشتری جهت سخت شدگی نیاز دارد. همچنین مصالح سیلیسی، مقاومت کمتری نسبت به مصالح آهکی دارد. همچنین مقاومت مصالح سیلیسی در آزمون سایش در شرایط مرطوب حدود 22 درصد کمتر و در آزمون بارگذاری چرخ حدود 25 درصد کمتر از مصالح آهکی است. در آزمون قوام مخلوط اسلاری سیل نیز اینطور مشخص‌گردید که مصالح آهکی از اسلامپ بیشتر و روانی کمتری در حدود 30 درصد برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effective parameters in the production of emulsion bitumen and changing the type of aggregates on the performance of the slurryseal mixture

نویسندگان [English]

  • ali latifi 1
  • parham hayati 2
  • Ahmad Goli 3
1 Science and Research Branch islamic azad university
2 Department of Highway and Transportation, Faculty of Engineering, Science and Research Branch,Islamic, Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Civil and Transportation Engineering, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

One of the main parameters in determining the effectiveness and quality of the emulsion is the degree of adhesion and coating of aggregate as well as its setting time. In this research, by changing various parameters, including: the amount of residual bitumen, percentage of emulsion added to the materials, the amount of latex and its production in the laboratory plant , the amount of coating of aggregate and the setting time in contact with aggregates for two types of basic bitumen 70/60 and 100/85 have been investigated. Also, the effect of different parameters of the bitumen emulsion, such as the type of bitumen, percentage of residual bitumen, and the amount of emulsifier used in the production of emulsion, on qualitative tests such as sieve test, viscosity, stability, and settlement of the emulsion bitumen were investigated. In this research, an attempt has been made to investigate the effect of two different types of siliceous and lime aggregate and their effect on the properties of slurry mixture. The results showed that the use of more latex reduced the setting time by about 23%, but the bituminous coating of the materials increased by about 5%. Also, the use of emulsifier and more residual bitumen increased the setting time by 100% and improved the bituminous coating of aggregate by 76%. Also, inferring from the results of the tests, the use of silica materials in the adhesion test requires more time for hardening. Also, siliceous materials have less resistance than limestone materials. Also, the resistance of siliceous materials in the wear test in wet conditions is about 22% lower and in the wheel loading test about 25% lower than limestone materials. In the consistency test of slurry mixture, it was also determined that limestone materials have more slump and less fluidity around 30%.

کلیدواژه‌ها [English]

  • surface treatment
  • slurryseal
  • bitumen emulsion
  • lime stone
  • siliceous aggregate