ارائه مدلی جهت بودجه بندی حمل و نقل عمومی با استفاده از رگرسیون چند متغیره و پویایی سیستم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد واحد اراک

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

10.22034/tri.2023.379807.3117

چکیده

عوامل زیادی در استفاده از خودرو شخصی و یا عدم تمایل شهروندان به استفاده از نوع خاصی از وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد، ولی هدف این مقاله بودجه بندی حمل و نقل عمومی و هدایت شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی می باشد. برای این منظور مقاله یک مدل پویا برای سیستم حمل و نقل همگانی شهر مشهد با استفاده از معادلات رگرسیونی به منظور دستیابی به توسعه پایدار ارائه می‌دهد. در این تحقیق با استفاده از داده های مربوط به حمل و نقل همگانی و نظر خبرگان این حوزه، مدل علّی حلقوی حمل و نقل همگانی شهر مشهد طراحی و با استفاده از نرم افزار ونسیم شبیه سازی شد. بعد از بررسی و تعدیل مدل علّی حلقوی نمودار جریان مدل ترسیم شد. سپس مدل فرمول نویسی و مورد آزمون قرار گرفت تا اعتبار مدل بررسی شود. طبق نتایج مدل اگر اتوبوس رایگان در نظر گرفته شود، اتوبوس حدود 06/18 درصد از سفرهای درون شهری را به خود تخصیص می دهد و اگر سه‌هزار تومان در نظر گرفته شود، این نسبت به حدود 22/11 کاهش می یابد. یعنی به ازای هر 1000 تومان افزایش در نرخ کرایه همزمان به ثابت نگهداشتن کرایه و هزینه‌ی سایر مدها، 28/2 درصد کاهش در سهم اتوبوس از سفرهای درون شهری را داریم. در نهایت با نظر خبرگان 4 سناریو ارائه گردید که نتایج هر یک را بر توسعه پایداری سیستم حمل و نقل همگانی شهر مشهد بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A model for public transport budgeting using multivariate regression with system dynamic approach

نویسندگان [English]

  • mohammad hamevand 1
  • iraj nouri 2
  • mohammad sadegh hori 2
1 PhD student in Industrial Management, Faculty of Management, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
2 Department of Management, Faculty of Management, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
چکیده [English]

There are many factors in the use of cars or citizens' reluctance to use a certain type of public transportation, but this paper want to budget public transportation and guide citizens to use public transportation. For this purpose, this research presents a dynamic model for the public transportation system of Mashhad using regression equations in order to achieve sustainable development. In this research, using the data related to public transportation and the opinion of experts in this field, the circular causal model of public transportation in Mashhad city was designed and simulated using Vansim software. After checking and adjusting the circular causal model, the flow diagram of the model was drawn. Then, the validity of model was formulated and tested. According to the results of the model, if the bus be free, the bus allocates about 18.06 percent of the trips, and if three thousand tomans are considered, this ratio decreases to about 11.22. It means every 1000 tomans increase in the fare rate, while keeping constant for the fare other modes, we have a 2.28% decrease in the share of bus from intra-city trips. Finally, according to the opinion of experts, 4 scenarios were presented, the results of each of which were analyzed on the development of the sustainability of the public transportation system in Mashhad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multivariate regression
  • integration of transport services
  • system dynamics