برآورد سهم مؤلفه‌های اصلی تغییرپذیری زمان‌ سفر با استفاده از تجزیه واریانس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد

10.22034/tri.2023.384477.3125

چکیده

نوسانات در تقاضای سفر و عدم قطعیت در عرضه حمل‌ونقل سبب می‌شود زمان سفر ماهیتی غیرقطعی داشته باشد. عدم قطعیت (تغییرپذیری) در زمان سفر را می‌توان ناشی از سه مؤلفه اصلی، تغییرپذیری خودرو-به-خودرو، تغییرپذیری بازه زمانی-به-بازه زمانی و تغییرپذیری روز-به-روز برشمرد. در پژوهش‌های پیشین، روشی جهت برآورد سهم هریک از مؤلفه‌های اصلی در میزان تغییرپذیری زمان سفر ارائه نشده است. براین‌اساس، در این مطالعه تلاش می‌شود روشی برای تعیین سهم هر یک از مؤلفه‌های پیشگفته در تغییرپذیری کل زمان سفر با استفاده از تجزیه واریانس کل داده‌های زمان سفر به مؤلفه‌های اصلی ارائه ‌شود. برای بررسی کاربست‌پذیری روش پیشنهادی از داده‌های تاریخچه‌زمانی زمان سفر حاصل از سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس‌های خط آزادی-ونک شرکت اتوبوس‌رانی تهران استفاده شده است. نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد هر سه مؤلفه نقش بسزایی در تغییرپذیری کل زمان سفر دارند. بر اساس داده‌های زمان سفر استفاده‌شده در این مطالعه، سهم مؤلفه‌های تغییرپذیری خودرو-به-خودرو، بازه زمانی-به-بازه زمانی و روز-به-روز، به ترتیب برابر با 8/1،15/36 و 3/22 درصد و سهم سایر عوامل (اثر متقابل مؤلفه‌های بازه زمانی-به-بازه زمانی و روز-به-روز) برابر با 8/25 درصد است. با توجه به سهم قابل توجه هر یک از سه مؤلفه تغییرپذیری زمان سفر پیشنهاد می‌شود در تحلیل‌های مرتبط با قابلیت اطمینان زمان سفر، همواره نوع مؤلفه یا مؤلفه‌های مورد بررسی و چگونگی تجمیع داده‌ها ذکر شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Estimating the share of the main components of travel time variability using analysis of variance

نویسنده [English]

  • Mojtaba Rajabi-Bahaabadi
Civil engineering department, Yazd university
چکیده [English]

Fluctuations in travel demand and uncertainty in transportation supply make travel time uncertain. Uncertainty (variability) in travel time can be attributed to three main components including vehicle-to-vehicle variability, period-to-period variability and day-to-day variability. Several studies developed indexes to measure travel time variability. However, no methods have been developed to estimate the contribution of the main components of variability. In this paper, we employ the analysis of variance method to determine the relative contributions of the aforementioned components to the total variability in travel time. To examine the applicability of the proposed method, real travel time data collected over 3 months is used. The results of the present study show that all three components play a significant role in the variability of travel time. Based on the travel time data used in this study, the share of vehicle-to-vehicle, period-to-period and day-to-day variability components are 15.8, 36.1, and 22.3 percent, respectively. Moreover, 25.8 percent of total variability is contributed to the interaction of day-to-day and period-to-period components. In addition, according to the results of this research, the probability distribution of travel time is multimodal, especially in peak hour periods. Therefore, mixture distributions can model travel time variability more accurately than single distributions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Travel time variability
  • variance decomposition
  • Travel time reliability