ارائه مدلی برای بهبود مستمر کیفیت خدمات بارویکرد اولویت بندی اقدامات اصلاحی با استفاده از تصمیم گیری چند دوره‌ای در محیط فازی نوع-2 (مورد مطالعه: کیفیت خدمات اتوبوس شهری شهرکرد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22034/tri.2023.386518.3130

چکیده

بهبود مستمر کیفیت خدمات ضامن بقاء و پیشرفت سازمان‌های خدماتی در عرصه رقابت است و مستلزم ارائه راهکارهای عملی برای انجام اقدامات بهبودی است. در این مقاله، روشی برای بهبود مستمر کیفیت خدمات با رویکرد اولویت بندی اقدامات اصلاحی در فرایند بهبود کیفیت خدمات ارائه شده است. در روش پیشنهادی، ابتدا با استفاده از مدل سروکوال، مطالعات کتابخانه ای و نظرات گروه خبره لیستی از معیارها با کمک روش دلفی شناسایی شد، سپس، روشی برای اولویت بندی معیارها با لحاظ کردن محدودیت منابع در محیط فازی نوع-2 معرفی شد. در این فرایند یک روش پیش‌بینی برای کسب اطلاعات در هر یک از دوره‌های زمانی تعریف شد که این امکان را فراهم می‌کند تا برنامه بهبود مستمر بر اساس اولویت-بندی اقدامات اصلاحی در هر دوره زمانی انجام شود. پس از معرفی مدل مفهومی تحقیق، اولویت بندی اقدامات برای بهبود مستمر کیفیت خدمات اتوبوسرانی شهرکرد مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس آن اقدامات اصلاحی در هر دوره زمانی انجام شد که باعث افزایش روند بهبودی معیارهای کیفیت خدمات طی ادوار زمانی مختلف شد. نتایج حاصل از ادغام اطلاعات دوره‌های زمانی مختلف نشان داد،معیار اطلاعات حرکت در ایستگاه، دارای بیشترین اولویت و تراکم مسافر در ایستگاه در پایین ترین سطح اولویت قرار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model for continuous improvement of service quality with the approach of prioritizing corrective measures using multi-period decision making in the fuzzy type.2 environment (case study: Shahrekurd urban bus service quality)

نویسنده [English]

  • ali dehghani filabadi
Department of industrial engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The continuous improvement of service quality guarantees the survival and progress of service organizations in the field of competition and requires providing practical solutions to carry out improvement actions. In this paper, a method for continuous service quality improvement with the approach of prioritizing corrective actions in the service quality improvement process is presented. In the proposed method, first, a list of criteria was identified with the help of the Delphi method using the Servqual model, library studies, and expert group opinions, then, a method for prioritizing the criteria by considering the resource limitation in the type-2 fuzzy environment was introduced. In this process, a forecasting method was defined to obtain information in each time period, which makes it possible to carry out a continuous improvement program based on the prioritization of corrective actions in each time period. After introducing the research conceptual model, the prioritization of actions for continuous improvement of Shahrekord bus service quality was studied, and based on that, corrective actions were taken in each time period, which increased the improvement process of service quality criteria during different time periods. The results of the integration of information from different periods of time showed that the criterion of movement information in the station has the highest priority and passenger density in the station is at the lowest level of priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • service quality
  • continuous improvement
  • prioritization
  • corrective measures
  • type-2 fuzzy sets