ارزیابی و مدل‌سازی تغییر خط رانندگان در جاده ها با توجه به عوامل ایمنی راه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد- دانشکده مهندسی عمران-دانشگاه علم و صنعت ایران

2 دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران

10.22034/tri.2023.406121.3172

چکیده

مدل های تغییر خط به عنوان یکی از اجزای مهم در شبیه سازهای ترافیک میکروسکوپی محسوب می شوند که به طور فزاینده ابزار انتخابی برای طیف گسترده ای از کاربردهای ترافیکی در سطح عملیاتی هستند. در این مطالعه تلاش است تا با روشی نوین داده های مناسب جمع آوری شود و مدل برتر ارائه شود. حدفاصل زیباشهر قزوین تا گلشهر کرج به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد. از طریق نصب دوربین و شناسایی تصویر با استفاده از نرم افزار های آماری به ساخت مدل پرداخته شد. مدل براونی به منظور ساخت مدل تغییر خط انتخاب شد. نتایج بیانگر آن هستند که مدل لگاریتمی نسبت به بقیه مدل ها ضریب تعیین بهتری دارد و مدل قدرتمندتری است. همچنین مدل "آر اس ام" با مقدار ضریب "خوبی برازش" بالاتر مدل بهتری را ارائه می دهد. متغیر پاسخ به طور سه بعدی در برابر تغییرات فاصله از جلو و فاصله از عقب بدست آمد. مقادیر فاصله از جلو و فاصله از عقب دارای اثرگذاری بیشتری نسبت به مقادیر فواصل از چپ و راست دارد. خروجی داده های آزمایشی از محل مورد مطالعه و مدل بروانی دارای اختلاف میانگین کمی بوده و انحراف معیار نیز بسیار کم گزارش شده است. میزان همبستگی نیز مقدار معقول و مطلوبی بدست آمد که نشانگر اختلاف کم بین مشاهدات میدانی و مدل حرکت براونی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation and Modeling of Drivers Lane Changing on Roads According to Road Safety Factors

نویسندگان [English]

  • Shahriar Afandizadeh 1
  • Hamid Bigdeli Rad 2
1 Professor-School of Civil Engineering-Iran University of Science and Technology
2 School of Civil Engineering, Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

Lane change models are an important component in microscopic traffic simulators, which are increasingly the tool of choice for a wide variety of traffic applications at the operational level. In this study, an attempt is made to collect suitable data with a new method and present the best model. The area between Zibashahr Qazvin and Golshahr Karaj was chosen as the study area. By installing a camera and identifying the image using statistical software, the model was built. Brownie model was chosen to build the line change model. The results show that the logarithmic model has a better coefficient of determination than other models and is a more powerful model. Also, the "RSM" model with a higher "goodness of fit" coefficient provides a better model. The response variable was obtained three-dimensionally against the changes of distance from the front and distance from the back. The values of the distance from the front and the distance from the back have more effect than the values of the distances from the left and right. The output of experimental data from the study site and the Barwani model has a small average difference and the standard deviation is also reported to be very low. The correlation level was also a reasonable and favorable value, which indicates a small difference between the field observations and the Brownian motion model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Driver Lane Changing"
  • Statistical Modeling"
  • Brownie Model"
  • , "
  • Freeway Safety"