رتبه‌بندی شرکت‌های تاکسی اینترنتی با استفاده از روش ترکیبی DEMATEL و ANP و ARAS (مورد مطالعه: شهر رشت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مهندسی صنایع دانشکدة فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان

2 گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان

3 گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

10.22034/tri.2023.392167.3144

چکیده

امروزه استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی جهت ارائه بهتر خدمات توسط شرکت‌های حمل‌ونقل موضوعی است که به‌صورت عمومی مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف اصلی رتبه‌بندی شرکت‌های تاکسی اینترنتی در شهر رشت سعی در بررسی و ارزیابی عملکرد این شرکت‌ها در زمینه‌ی جلب رضایت و جذب مشتریان دارد. در این راستا ابتدا با مطالعه‌ پیشینه موضوع، معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی این نوع شرکت‌های خدماتی شناسایی شدند و سپس با استفاده از نظرات خبرگان، معیارهای تأثیرگذار مشخص و دسته‌بندی گردیدند. در مرحله بعد معیارهای نهایی با استفاده از پرسشنامه‌های مقایسات زوجی و روش DEMATELروابط درونی معیارها تعیین و از طریق روش تجزیه‌وتحلیل شبکه‌ای (ANP) وزن‌دهی شدند و در انتها با طی گام‌های روش ARAS رتبه‌بندی شرکت‌های موجود انجام پذیرفت. طبق نتایج حاصله، معیارهای معیار در دسترس بودن و معیار کیفیت خدمات و سفر دارای اهمیت بالاتری نسبت به سایر معیارها می‌باشند. همچنین از بین سه شرکت فعال در شهر رشت، تاکسی‌های اینترنتی: اسنپ، تپ سی و ماکسیم، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب نمودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Ranking of Internet taxi companies using the combined method of ANP and ARAS and DEMATEL (Case study: Rasht)

نویسندگان [English]

  • Hamzeh Amin-Tahmasbi 1
  • Ehsan Fallahi Arezodar 2
  • Mehrzad Jamshidi Guilani 3
1 Department of Industrial Engineering, Faculty of Technology and Engineering, East of Guilan, University of Guilan, Iran
2 Department of Industrial Engineering, East School of Technology and Engineering, University of Guilan, Iran
3 Department of Industrial Engineering, Babol Noshirvani University of Technology
چکیده [English]

Nowadays, the use of internet infrastructure to provide better services by transport companies is a topic that has been generally welcomed by the society. This research, with the main objective of rating the internet taxi companies in Rasht city, tries to investigate and evaluate the performance of these companies in terms of satisfying and attracting customers. In this regard, first by studying various sources, the evaluation and rating criteria of this type of service companies were identified. Then, using the opinions of experts, the effective criteria were identified and categorized. In the next step, the final criteria were determined using pairwise comparison questionnaires. The internal relationships of the criteria were determined by DEMATEL method and weighted through the network analysis (ANP) method. Finally, the of the companies was ranked through the steps of the ARAS method. According to the results, availability and travel quality criteria are more important than other criteria. Also, among the three active internet taxi companies in Rasht: Snap, TapC and Maxim, won the first to third ranks, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet Taxi
  • Ranking
  • ARAS
  • ANP
  • DEMATEL