مدل‌سازی ‌عوامل موثر بر احتمال وقوع تصادف و پیش‌بینی تعداد تصادفات رانندگان تاکسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ژئوتکنیک و حمل و نقل دانشکده عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران

2 دانشگاه شهید بهشتی

3 Faculty of Civil, Water and Environmental Engineering, Shahid Beheshti University (SBU), East Vafadar Blvd., Tehranpars, P.O.Box: 16765-1719, Zip Code: 1658953571, Tehran, Iran

10.22034/tri.2023.416931.3193

چکیده

یکی از وسایل نقلیه در معابر ‌شهری تاکسی است که مکمل حمل‌ونقل عمومی و بخشی از یک حمل‌ونقل فعال محسوب می‌گردد. باتوجه به اینکه رانندگان تاکسی در مقایسه با سایر رانندگان زمان طولانی‌تری را در معابر سپری می‌کنند احتمال وقوع تصادف بالاتری دارند؛ لذا ایمنی و رانندگی مناسب برای رانندگان تاکسی حائز اهمیت است. بررسی‌ها نشان داده پارامترهای مؤثر در تصادفات تاکسی شامل عوامل انسانی، ایمنی خودرو، محدوده خدمات و معابری که به‌صورت دوره‌ای طی می‌گردد، عوامل محیطی و مسائل مدیریتی و اجتماعی است؛ اما مهم‌ترین آن‌ها عوامل انسانی است که بخصوص مربوط به رانندگان تاکسی می‌شود؛ لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر رفتار و ویژگی‌های رانندگان بر احتمال درگیری در تصادف و نرخ تصادفات تاکسی و ارائه مدل‌های کمی برای پیش‌بینی تعداد تصادفات و احتمال درگیری در تصادف پرداخته شده است. بدین منظور و با بررسی ادبیات موضوع ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، سابقه رانندگی و تصادفات سه‌سال گذشته، رفتارهای رانندگی و ویژگی‌های تکانشگری به‌عنوان متغیرهای مستقل مدنظر قرار گرفت که برای جمع‌آوری آن‌ها پرسش‌نامه‌های استاندارد در جامعه هدف که رانندگان تاکسی کلان‌شهر اراک بودند توزیع گردید. در این راستا ۳۳۰ نمونه به‌صورت تصادفی از بین رانندگان تاکسی پرسش‌نامه‌ها را تکمیل نمودند. در ادامه پایایی و روایی پرسش‌نامه‌ها تأیید و مدل رگرسیون لجستیک برای پیش‌بینی احتمال درگیری در تصادف و مدل‌های پواسون تعمیم‌یافته برای پیش‌بینی تعداد تصادفات به عنوان بهترین مدلها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 24 تخمین زده شد. متغیرهای مستقل معنی‌دار معادله درگیری در تصادف شامل: سن، تعداد تخلفات، میزان ساعت‌کار راننده، خطا و لغزش و علاقه به رانندگی تعیین شد. متغیرهای تأثیر‌گذار در مدل پیش‌بینی تعداد تصادفات نیز شامل: سن، خطا و لغزش، بی‌اعتنایی به قانون، علاقه به رانندگی و سابقه رانندگی با تاکسی بود. از نتایج این مطالعه می‌توان در طراحی دوره‌های آموزشی، ارزیابی صلاحیت رانندگان تاکسی و ساخت بسته‌های فرهنگی برای این رانندگان استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling the factors affecting the probability of an accident and predicting the number of taxi drivers' accidents

نویسندگان [English]

  • Morteza Asadamraji 1
  • Ghasem Dermanakifarahani 2
  • Babak Ebrahimian 3
1 Department of Geotechnics and Transportation, Faculty of Civil Engineering, Water and Environment, Shahid Beheshti University, Tehran
2 Shahid Beheshti University
3 Faculty of Civil, Water and Environmental Engineering, Shahid Beheshti University (SBU), East Vafadar Blvd., Tehranpars, P.O.Box: 16765-1719, Zip Code: 1658953571, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the vehicles on the city streets is a taxi, which is a supplement to public transportation and a part of an active transportation. Due to the fact that taxi drivers spend a longer time on the roads compared to other drivers, they have a higher probability of an accident; Therefore, safety and proper driving are important for taxi drivers. in this research, the influence of driver's behavior and characteristics on the probability of being involved in an accident and the rate of taxi accidents and presenting quantitative models for predicting the number of accidents and the probability of being involved in an accident have been investigated. For this purpose and by reviewing the literature on demographic characteristics, driving history and accidents of the last three years, driving behaviors and impulsivity characteristics were considered as independent variables, and to collect them, standard questionnaires were distributed to the target population, which were taxi drivers in Arak metropolis. In this regard, 330 random samples of taxi drivers completed the questionnaires. In the following, the reliability and validity of the questionnaires were verified and the logistic regression model was estimated to predict the probability of involvement in an accident and generalized Poisson models to predict the number of accidents as the best models using SPSS 24 software. The significant independent variables of the accident involvement equation include: age, number of violations, driver's hours of work, errors and slips, and interest in driving were significant. The influential variables in the model for predicting the number of accidents also included: age, error and slip, Disregarding the Regulation, interest in driving and history of driving a taxi. The results of this study can be used in designing training courses, evaluating taxi drivers' qualifications, and making cultural packages for these drivers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accident probability
  • accident number
  • Taxi drivers
  • logistic regression
  • Generalized Poisson