مدل سازی ساختاری تفسیری متغیرهای مستقل تغییر نگرش مصرف کنندگان جهت بهبود مدیریت صنعت ریلی بر اساس تحلیل قدرت نفوذ-وابستگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد تهران جنوب

10.22034/tri.2024.389709.3139

چکیده

حمل و نقل ریلی, صنعتی است که با گسترش فعالیت های اقتصادی ,افزایش تولید ملی ,بهبود و توسعه زیرساخت های صنعت ریلی تاثیر بسزایی در اقتصاد هر کشوری دارد. و بر همین اساس اهمیت شناخت صنعت ریلی به جهت توسعه صنعتی‌تر و رقابت با کشورهای پیشرفته‌ ما را وا‌داشته است تا با شناخت نگرش مصرف‌کننده از نگرش‌ها, رفتارهای اجتماعی و شخصیت افراد آگاهی پیدا کرده تا با به‌کارگیری استراتژی‌های مناسب جهت کاهش ناهماهنگی شناختی و هم‌چنین تغییر نگرش مصرف‌کنندگان از حمل‌ونقل ریلی بهره برده و ظرفیت این صنعت را افزایش داد. روش تحقیق از نوع آمیخته است در تحقیق کیفی با انجام روش کدگذاری به روش مضمون به مدل نظری رسیده و سپس نقشه ادراکی و ذهنی خبرگان براساس نگاشت شناختی فازی ترسیم و در ادامه از روش دیمتل فازی برای تعیین روابط و چگونگی تأثیر عوامل بر یکدیگر و از روش فرآیند تحلیل شبکه‌‌ای با در نظر گرفتن ارتباط درونی مشخص شده توسط روش دیمتل فازی بین ابعاد برای اولویتبندی استفاده می شود. سپس به منظور شناسایی قدرت و جهت روابط به روش تکنیک ISM استفاده داده شده و در گام بعدی مدل درونی و بیرونی به روش تکنیک PLS-SEM مورد ارزیابی قرار داده شد که بر همین اساس 6 مضمون فراگیر شامل نگرش مصرف کننده , شرایط حمل و نقل ,پاسخگویی به مشتریان, عوامل سازمانی , عوامل محیطی و ایجاد نگرش مثبت مورد تایید قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interpretive structural modeling of independent variables to change consumers' attitudes to improve rail industry management based on influence-dependence analysis

نویسنده [English]

  • Fatemeh Ashouri
Phd of Islamic Azad University, South Tehran Branch
چکیده [English]

Rail transportation is an industry that has a significant impact on the economy of any country by expanding economic activities, increasing national production, and improving and developing the infrastructure of the rail industry. And on this basis, the importance of knowing the railway industry for more industrial development and competition with advanced countries has forced us to learn about the attitudes, social behaviors and personality of people by knowing the consumer's attitude, in order to use appropriate strategies to reduce the cognitive dissonance and also change the attitude. Consumers benefited from rail transportation and increased the capacity of this industry. The research method is of a mixed type in the qualitative research, a theoretical model was reached by doing the coding method using the thematic method, and then the perceptual and mental map of the experts was drawn based on the fuzzy cognitive mapping, and then the fuzzy Dimetal method was used to determine the relationships and how the factors affect each other and from The method of network analysis process is used for prioritization by considering the internal relationship specified by the fuzzy Dimetal method between dimensions. Then, in order to identify the strength and direction of relationships, the ISM technique was used, and in the next step, the internal and external models were evaluated using the PLS-SEM technique, based on which 6 comprehensive themes including consumer attitudes, transportation conditions Responding to customers, organizational factors, environmental factors and creating a positive attitude has been approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumer attitude
  • consumer behavior
  • cognitive dissonance approach
  • rail transportation