ارزیابی تأثیر اجرای طرح موتور یار بر ایمنی تردد موتورسیکلت سواران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم انتظامی امین- دانشکده فرماندهی و ستاد- گروه ایمنی ترافیک

2 دانشکده فرماندهی و ستاد دانشگاه جامع علوم انتظامی امین فراجا

10.22034/tri.2024.391423.3141

چکیده

زمینه و هدف: همراه با رشد استفاده از موتورسیکلت، تصادفات و تلفات ناشی از آن نیز افزایش یافته به-طوری که موتورسیکلت‌سواران از جمله آسیب پذیرترین کاربران ترافیک به شمار می‌آیند. از طرف دیگر نیاز به برخورد با تخلفات رانندگی این گروه از کاربران ترافیک منجر به رسوبی شدن پارکینگ‌ها، درگیری و مشکلات عدیده گردیده که با توجه به وضعیت اقتصادی-اجتماعی فعلی جامعه، نیاز به اجرای طرح موتور یار به‌عنوان مجازات جایگزین جهت برقراری انضباط ترافیکی احساس می‌گردد بنابراین هدف اصلی این پژوهش مطالعه تأثیر اجرای طرح موتور یار بر ایمنی تردد موتورسیکلت‌سواران می‌باشد.

روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت توصیفی و از نظر رویکرد کمی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه موتورسیکلت‌سواران شهر تهران که در طرح موتور یار شرکت کرده یا توسط پلیس اعمال‌قانون شده‌اند و روش نمونه‌گیری آن به روش تصادفی منظم، برابر با جدول مورگان385 نفر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده شامل اطلاعات مربوط به تصادفات خسارتی، جرحی و تخلفات ترافیکی موتورسیکلت‌سواران، یک سال قبل و بعد از شرکت آنان در طرح موتوریار، از آزمون‌ تی زوجی (همبسته) و سایر آزمون‌های آماری با استفاده از نرم‌افزارSPSS25 انجام شده است.

یافته‌ها: متوسط میانگین میزانِ ارتکاب تخلفات ترافیکی موتورسیکلت‌سواران بعد از شرکت در طرح موتور یار در تخلف عدم استفاده ازکلاه ایمنی391/22، تردد در خطوط ویژه اتوبوس‌رانی853/10، حمل بار غیر متعارف909/4حرکت در پیاده‌رو871/1، حرکت در خلاف جهت عبور364/12 و تخلف ناخوانا بودن پلاک موتورسیکلت 287/18 و همچنین متوسط میانگین میزان وقوع تصادفات خسارتی52/8 و جرحی43/12 کاهش داشته است.

نتیجه‌گیری: آمارهای استنباطی مبین رابطه معنی‌دار بین اجرای طرح موتور یار و ایمنی تردد موتورسیکلت‌سواران بود. اجرای این طرح با تکیه بر آموزش میدانی رانندگان متخلف، توانسته رفتار ترافیکی این گروه از کاربرانِ آسیب‌پذیر ترافیک را اصلاح و موجب ارتقاء ایمنی تردد آنان گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the impact of the implementation of Motoryar project on the safety of motorcycle riders

نویسندگان [English]

  • smaeil Ehsanpoor 1
  • Majid Haghshenas 2
1 Amin University of Police Sciences - Faculty of Command and Staff - Department of Traffic Safety
2 Faculty of Command and Headquarters of Amin Faraja Comprehensive University of Police Sciences
چکیده [English]

Background and purpose: Along with growth of motorcycle use, the accidents and casualties caused by it have also increased, so that motorcycle riders are among the most vulnerable traffic users. On the other hand, the need to deal with the traffic violations of this group of traffic users has led to sedimentation of parking lots, the need to implement the Motoyar project as an alternative punishment to establish Traffic discipline is felt, so the main purpose of this research is to study the effect of Motoryar project implementation on the traffic safety of motorcycle riders.

Method: This research is applied in terms of objective, descriptive in nature and quantitative in terms of approach. The statistical population includes all the motorcycle riders of Tehran city and its sampling method was regular random method, equal to Morgan's table, 385 people. to analyze the collected data, including the information related to accidents with damages, injuries and traffic violations of motorcycle riders, one year before and after their participation in the Motoryar project, from paired t-test. It was done using SPSS25 software.

Findings: The mean average rate of traffic violations by motorcycle riders after participating in the Motoryar project was 22.391, not using helmets, 10.853 special bus lanes, carrying unconventional cargo 4.909, moving on the sidewalk 1.871 , movement in the opposite direction of passing 12/364 and violation of illegible motorcycle license plate 18/287, as well as the average rate of damage accidents 8/52 and injury 12/43 has decreased.

Conclusion: The inferential statistics showed a significant relationship between the implementation of the Motoyar project and the safety of motorcycle riders. The implementation of this project, based on the field training of the offending drivers, has been able to improve the traffic behavior of this group of vulnerable traffic users and improve their traffic safety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motoyar project
  • alternative punishment
  • motorcycle accidents
  • traffic discipline
  • traffic safety