تحلیل شدت تصادفات رانندگان بومی و غیربومی در قوس‌های افقی راه‌های دوخطه برون‌شهری با استفاده از GIS و الگوریتم جنگل تصادفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران(راه و ترابری)، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 گروه مهندسی عمران(راه و ترابری)،دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان

10.22034/tri.2024.413567.3181

چکیده

قوس‌های افقی با ایجاد یک انتقال بین دو مقطع صاف جاده نقش مهمی را در شبکه راه‌های بین‌شهری ایفا می‌کنند و طبق آمار از محل‌های پرحادثه و پرتصادف هستند. هدف این پژوهش معرفی روشی مکان‌مند برای استخراج پارامترهای هندسی قوس‌های افقی مسیرهای دوخطه برون‌شهری بکمک سیستم‌های اطلاعات مکانی (GIS) و تصاویر ماهواره‌ای، شناسایی قوس‌های پرتصادف با استفاده از توابع خوشه‌ای مکانی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر شدت تصادفات در قوس‌های افقی مسیرهای دوخطه برون‌شهری به تفکیک رانندگان بومی (رانندگان آشنا با مسیر) و غیربومی (رانندگان ناآشنا با مسیر) با استفاده از الگوریتم جنگل تصادفی است. نتایج پیاده‌سازی روش پیشنهادی در محور موردمطالعه (رشت - انزلی) حاکی از آن بود که مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر شدت تصادفات در قوس‌های افقی پرتصادف شناسایی شده به روش تخمین تراکم کرنل به ترتیب نحوه برخورد و سطح روشنایی با ضریب اهمیت 51/0 و 41/0 برای تصادفات رانندگان بومی در کنار حجم ترافیک روزانه و نحوه برخورد با ضریب اهمیت 53/0 و 51/0 برای تصادفات رانندگان غیربومی هستند. حجم ترافیک روزانه و سن برای تصادفات رانندگان بومی به‌همراه شرایط سطح جاده و سطح روشنایی مسیر برای رانندگان غیربومی از دیگر مولفه‌های تأثیرگذار بر شدت شدت تصادف قوس‌های افقی محور موردمطالعه شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Crash Injury Severity Analysis of Familiar and Unfamiliar Drivers on Horizontal Curves of Rural Two-Lane Roads Using GIS and Random Forest Algorithm

نویسندگان [English]

  • morteza safari 1
  • Meysam Effati 2
  • mahyar arabani 3
1 Department of Civil Engineering (Road and Transportation), Faculty of Engineering, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Department of Civil Engineering (Road & Transportation), Faculty of Engineering, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Department of Civil Engineering(Road and Transportation), Faculty of Engineering, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

By providing a transition between two straight road segments, horizontal curves play a significant role in the interurban road network. According to statistics, these locations are characterized by high incident and accident rates. The aim of this study is to introduce a geospatial based method for extracting the geometric parameters of horizontal curves on rural two-lane roads using Geospatial Information Systems (GIS) and satellite imagery, as well as identifying accident-prone curves through the utilization of spatial clustering functions and and investigating factors influencing the injury severity of accidents on the horizontal curves of rural two-lane roads based on familiar and unfamiliar drivers, using the Random Forest algorithm. The implementation results of the proposed method on the studied corridor (Rasht - Anzali) indicated that the most significant contributing factors to severity of crashes on accident-prone horizontal curves, which were identified using the kernel density estimation method were collision type and road light condition with coefficients of 0.51 and 0.41 for accidents involving familiar drivers and the factors of daily traffic volume and collision type with coefficients of 0.53 and 0.51 for accidents involving unfamiliar drivers. Factors such as daily traffic volume and driver age for familiar drivers, road surface conditions and road light condition for unfamiliar drivers were recognized as additional influential factors on the severity of crashes of studied corridor's horizontal curves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spatial Analysis
  • Random Forest
  • Rural Two-Lane Roads
  • Crash Severity
  • Horizontal Curves