بررسی تجربی رفتار شکست روسازی بتن غلتکی حاوی خرده آجر بازیافتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران

10.22034/tri.2024.406934.3175

چکیده

سالانه مقدار قابل توجهی آجر ضایعاتی از چرخه ساخت خارج شده و در محل دفن زباله ها انباشته می‌شود. بازیافت این ضایعات می تواند به طور قابل توجهی مشکل ذخیره سازی زباله و آلودگی زیست محیطی را کاهش داده و به حفظ منابع سنگدانه های طبیعی کمک کند. در پژوهش حاضر، از خرده آجر به عنوان جایگزین شن (صفر، 10، 20، 30 و 40 درصد) در 5 طرح اختلاط روسازی بتن غلتکی (RCCP) استفاده شده است. خصوصیات مکانیکی به کمک آزمون های مقاومت فشاری، کششی دونیم شدن و رفتار شکست در مود اول بارگذاری با استفاده از آزمایش خمش سه نقطه ای بر روی 60 نمونه نیم دیسک خمشی (SCB) با ترک اولیه به طول 20 و 25 میلیمتر و نرخ بارگذاری 1 و 5 میلیمتر بر دقیقه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که مقادیر مقاومت فشاری و کششی دونیم شدن نمونههای بتن غلتکی با افزایش مقدار آجر کاهش مییابد. در نرخ بارگذاری ثابت چقرمگی شکست (KI) با افزایش طول ترک کاهش مییابد و همچنین، با افزایش نرخ بارگذاری در طول ترک ثابت KI روند افزایشی پیش میگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental investigation of the fracture behavior of roller-compacted concrete pavement containing recycled crushed brick

نویسندگان [English]

  • saeid hesami
  • sara shirzad
  • rahel khamsi
Department of Civil Engineering, Technical and Engineering Faculty, Noshirvani University of Technology, Babol, Iran
چکیده [English]

Every year, a significant amount of waste brick is removed from the construction cycle and is accumulated in the landfill. The recycling of these wastes can significantly reduce the problem of waste storage and environmental pollution and help preserve the resources of natural aggregates. In the current research, crushed brick aggregate (CBA) has been used as a substitute for sand (0, 10, 20, 30 and 40%) in 5 roller compacted concrete pavement (RCCP) mixing plans. Mechanical properties including tests of compressive strength, tensile strength, and fracture behavior in the first mode of loading using a three-point bending test on 60 semi-circular bending (SCB) specimens with initial cracks of 20 and 25 mm in length and the loading rate of 1 and 5 mm/min was studied. The results indicate that the compressive and tensile strength values of RCCP samples decrease with the increase in the amount of CBA. At a constant loading rate, the fracture toughness (KI) decreases with increasing crack length, and, with increasing loading rate, KI increases in constant crack length.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fracture toughness
  • crushed brick
  • roller compacted concrete pavement
  • semi-circular bending