ارائه الگوی ساختاردهی عوامل موثر بر مدیریت ترافیک بارویکرد ترکیبی روش شناسی سیستم‌های نرم وتحلیل ساختاری-تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی ، دانشگاه آزاد اسلامی

2 گروه کامپیوتر،گرایش نرم افزار، دانشگاه طبرستان، چالوس، ایران

3 پوریا فرح گل، دانشجو دکتری مدیریت سیستم ها، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

10.22034/tri.2024.425444.3203

چکیده

ترافیک یک سیستم فعالیت‌های انسانی است. این پدیده دارای زیرسیستم‌های گوناگون می‌باشد. برای تناسب توسعه تغییرات بهبودزا و ایجاد سازوکارهای بهینه، به‌ناچار باید این زیرسیستم‌ها را درنظرگرفت. بنابراین هدف در این مقاله ارائه الگوی ساختاردهی عوامل موثر بر مدیریت ترافیک بارویکرد ترکیبی روش شناسی سیستم‌های نرم وتحلیل ساختاری-تفسیری است. نمونه‌گیری به شیوه گلوله‌برفی از ۵۰ نفر از افرادی صورت پذیرفت که در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مراکز استان‌ها، سمت اجرایی - عملیاتی را حداقل ۴ سال تجربه کرده یا اکنون در این حیطه فعال می‌باشند. داده‌ها از طریق فهم و تفسیر پژوهشگران پس از بررســی ادبیات موجود در قالب اسناد، مدارک و مصاحبه با خبرگان، گردآوری شدند که این موضوع بیانگر تحقیق کیفی-کمی با رویکرد تحقیق درعملیات نرم است. با روش SSM ،عوامل مهندسی، آموزشی و مدیریتی - اجرایی شناسایی شدند. سپس با استفاده از روش مدل ساختار تفسیری به سطح بندی این عوامل و دسته بندی تاثیرپذیری آنها پرداخته شد. یافته ها حاکی از آن دارد، عوامل در سطح اول که تاثیر پذیر ترین سطح است،آموزشی،مدیریت اجرایی، مهندسی،دانشگاه،کانون‌های پرورش فکری قرار دارند؛ درسطح دوم، مدارس، محافل اجتماعی غیر رسمی، خانواده، محیط زیست، شهرداری؛ درسطح سوم رسانه ملی، پلیس یار، حکمرانان؛درسطح چهارم شرکت های دانش بنیان و کار افرین، قانون گذاران، دولت‌ها و درسطح پنجم به عنوان تاثیر گذارترین سطح، اداره عمران و شهر سازی، مجموعه پلیس جای گرفتند. همچنین تحلیل MICMAC نشان دهنده آن است که تمامی عوامل به جز مدیریت -اجرایی که در ناحیه متغیروابسته قراردارد ،دیگر عوامل در ناحیه متغیرهای پیوندی جای دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the structuring model of factors affecting traffic management the combined performance of soft systems methodology and structural-interpretive analysis

نویسندگان [English]

  • sayyed mohammad reza davoodi 1
  • masoumeh pourbaqer 2
  • pouria farahgol 3
1 Department of Industrial Management
2 computer department, software orientation, Tabarestan University, Chalus, Iran
3 PhD Student of Systems Management, Faculty of Management and Strategic Planning, Imam Hussein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Traffic is a system of human activities. This phenomenon has various subsystems. These subsystems must be taken into consideration for the appropriateness of the development of improving changes and the creation of optimal mechanisms. Therefore, the aim of this article is to provide a model of the structuring of factors affecting traffic management using the combined approach of soft systems methodology and structural-interpretive analysis. Sampling was done by snowball method from 50 people who have experienced at least 4 years in the executive-operational position in the transportation and traffic department of the provincial capitals or are currently active in this field. The data were collected through the understanding and interpretation of the researchers after reviewing the existing literature in the form of documents, documents and interviews with experts, which represents a qualitative-quantitative research with a research approach in soft operations. Using the SSM method, engineering, educational and managerial-executive factors were identified. Then, using the interpretive structure model method, these factors were leveled and their effectiveness categorized. The findings indicate that the factors in the first level, which is the most effective level, are education, executive management, engineering, university, intellectual development centers; in the second level, schools, informal social circles, family, environment, municipality; In the third level, the national media, policemen, rulers; in the fourth level, knowledge-based companies and entrepreneurs, legislators, governments, and in the fifth level, as the most influential level, the Civil and Urban Development Department, the police complex. Also, the analysis of MICMAC shows that It is that all the factors except management-executive which is in the dependent variable area, other factors are in the linked variables area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • structural-interpretive analysis
  • structuring
  • soft systems methodology
  • traffic management