منجم, محمدسعید, بهزادی شهربابک, سعید, حسینی, سیدمحمد سادات. (1396). امکانسنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی. پژوهشنامه حمل و نقل, 14(4), 195-209.
محمدسعید منجم; سعید بهزادی شهربابک; سیدمحمد سادات حسینی. "امکانسنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی". پژوهشنامه حمل و نقل, 14, 4, 1396, 195-209.
منجم, محمدسعید, بهزادی شهربابک, سعید, حسینی, سیدمحمد سادات. (1396). 'امکانسنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی', پژوهشنامه حمل و نقل, 14(4), pp. 195-209.
منجم, محمدسعید, بهزادی شهربابک, سعید, حسینی, سیدمحمد سادات. امکانسنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی. پژوهشنامه حمل و نقل, 1396; 14(4): 195-209.
امکانسنجی اقتصادی بکارگیری قطارهای طویل در شبکه حمل ونقل ریلی
1استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران، تهران، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
چکیده
در اکثر کشورهای دنیا حمل و نقل نقش اساسی را در اقتصاد ایفا میکند، از این رو باید سیستمهای حملونقل قابل اطمینان و کارآمدی ایجاد شوند که با حداقل هزینه ما را به اهدافمان برسانند. با گسترش روزافزون معادن و افزایش حجم بار نیاز به افزایش ظرفیت در بخش حملونقل ریلی میباشد.یکی از بهترین و کارامدترین راهکارهای افزایش ظرفیت حملونقل ریلی استفاده از قطارهای طویل میباشد.این سیستمهای حملونقل دارای ویژگیهای خاصی میباشند و به علت نقش اقتصادی موثر در جابهجایی بار در خیلی از کشورها بهکار گرفته شدهاند و در اکثر کشورهای پیشرفته قطارهای سنگین و طویل به صورت یک الزام اقتصادی در آمدهاند.با توجه به اینکه کشور ایران از نظر معادن غنی میباشد،لازم است حجم بار زیادی بین معادن و کارخانهها جابهجا شود که سیستم قطار طویل قادر است حجم بسیار زیادی بار را بین این دو نقطه جابهجا کند.در کشور ایران هنوز استفاده چندانی از این سیستم حملونقل به عمل نیامده است و هدف اصلی در این مطالعه بررسی فنی و اقتصادی امکان بهکارگیری این سیستم در ایران است.در این مطالعه مسیر بافق-زرینشهر به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و ابتدا هزینهها و درآمدهای مربوط به استفاده از قطارهای طویل بر حسب تابعی از طول قطار به دست آورده شد، سپس با استفاده از روش ارزش خالص فعلی، درآمدها و هزینهها برای یک دوره 20 ساله به دست آورده شدند. نمودارهای درآمد، هزینه و سود بر حسب طول قطار در سناریوهای مختلف رشد قطار مسافری و در دو حالت با و بدون در نظر گرفتن تورم ترسیم شد و نشان داده شد که در همه حالات با افزایش طول قطار، سود افزایش مییابد و استفاده از این قطارها کاملا به صرفه میباشد.
Economic Feasibility of Using Heavy Haul Trains in the Railway Transport Network
نویسندگان [English]
S. Monajjem1؛ S. Behzadi2؛ S.M.S. Hosseini1
1Assistant Professor, Department of Civil Engineering,Khaje Nasir University of Technology, Tehran, Iran
2M.Sc.,Grad., Department of Civil Engineering, Khaje Nasir University of Technology,Tehran, Iran.
چکیده [English]
Transportation play a key role in economy in all countries, hence should be reliable and efficient transportation systems that lead us with the least costs to our goals. With increase of cargo and freight transportation demand, it’s essential to provide a solution to increase the capacity of railway network. One of the best solutions to increasing the capacity of rail transport is heavy-haul trains. These transport systems have certain requirements and specifications this model has been deployed in many developed countries because of its economic advantage. Considering that Iran is a rich source of raw mineral materials, demand of transportation of this materials, between mines and processing plants increases. Therefore, a heavy-haul train that is able to supply this high, concentrated demand is a recommended solution. In Iran this method of railway transportation has not been used and the main objective of this thesis is evaluation technical and economical concepts of this system for operating in Iran. In this thesis bafgh- zarinshahr path is selected as a case study, and first the costs and revenues related to the use of heavy-haul trains obtained as a function of the length of the train. Then, using the net present value revenues and costs for a period of 20 years was obtained. Graphs of cost, revenue and profit on the length of the train were drawn based on various scenarios of growth in passenger trains. It was shown that in all cases by increasing the length of the train benefit also increased and the use of these trains is completely economical.
کلیدواژهها [English]
: Heavy Haul Trains, Increasing Capacity, Economical Application
مراجع
- برنامهریزی عملیاتی حملونقل ریلی، (1389)، "معاونت بهرهبرداری و سیروحرکت"، اداره کل سیروحرکت،گروه مطالعات و برنامهریزی.
-شیشهگری، الف.،(1388)، "شناسایی گلوگاهها و ارایه راهکارهای افزایش ظرفیت محور تهران-جنوب"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران.
-زیاری ح.، اسدالهی م.، ابطحی، م.، (1388)، "ارزیابی مالی-اقتصادی برقیکردن خطوط ریلی"، اقتصاد حملونقل، نهمین کنفرانس مهندسی حملونقل و ترافیک ایران.
-"مقایسه فنی-اقتصادی راهکارهای افزایش ظرفیت در مسیر راهآهن بافق-زرینشهر و ارایه راهکار بهینه"، (1387)، مرکز تحقیقات راهآهن.
-Gao Chun-ming, JI. Bin, Zhang Bo, M.A. Da-wei, (2006), “Research and application of LOCOTROL technologies for heavy haul trains on Datong-Qinhuangdao railway line”, Electric Locomotives & Mass Transit Vehicles Journal.
-Dr., Dave van der meulen, Chief Engineer (Systemic Rail Solutions), (2003), “Why Heavy Haul learning from the cost-effectiveness of heavy axle loads in South Africa”, Presented at ERRI, UIC & UNIFE Paris.
-M. M.C. Clanachan, Colin Cole, (2003), “Current train control optimization methods with a view for application in Heavy Haul railways”, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit.