برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات خطوط ریلی بر پایه الگوریتم اولویت‌بندی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

چکیده

ارائه یک الگوریتم اولویت­بندی تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن ایران جهت بهینه و به­هنگام سازی برنامه­های کوتاه­ و بلندمدت عملیات تعمیر و نگهداری راه آهن در این تحقیق مورد هدف قرار گرفته است. در این مقاله، شرایط موجود راه آهن ایران بررسی شده و مطالعات انجام شده در عرصه بین­المللی در راستای ساخت یک الگوریتم اولویت­بندی تحلیل شد. نتیجتاً متد طراحی و توسعه مدل­های لازم جهت ارائه الگوریتم اولویت­بندی تعمیر و نگهداری خطوط بر اساس شاخص هندسه مسیر با هدف رسیدن به سطح مورد نیاز ایمنی مسیرو راحتی سواری مسافرتی­ در روش های نگهداری مسیر فعلی ارائه شد. مزایای رویکرد جدید تعمیر و نگهداری با استفاده از ارزیابی خروجی های آن با رویکرد فعلی نشان داده شده است. که الگوریتم نگهداری جدید نه تنها ایمنی مسیر بلکه سطح مورد نیاز راحتی سواری مسافرتی را نیز تضمین می کند. نتایج حاصل حاکی از کاربردی بودن و امکان­پذیر بودن استفاده از مدل یا الگوریتم پیشنهادی در ارائه برنامه اولویت­بندی و برنامه­ریزی جهت تعمیر و نگهداری راه آهن بوده است.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Planning Maintenance and Repair of Railroads Based on the Prioritization Algorithm

نویسندگان [English]

  • R. Moayedfar 1
  • A. Mahjoob 2
1 Assistant Professor, Faculty of Engineering, Arak University, Arak, Iran
2 M.Sc., Student, Faculty of Engineering, Islamic Azad University, South of Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Provision of a prioritization algorithm for maintenance and repair of railways in Iran has been targeted to optimize and update short and long term plans for rail maintenance operations in this research. In this article, the current conditions of the railway in Iran were studied and international studies were conducted to develop a prioritization algorithm. Consequently, the method of designing and developing the necessary models to provide a priority algorithm for maintenance of tracks based on the geometry of the route with the aim of achieving the required safety level of the passenger travel comfort in the current track maintenance methods was presented. The benefits of the new maintenance approach are illustrated by the use of evaluating its outputs with the current approach. The new maintenance algorithm ensures not only the safety of the route, but also the level of comfort needed for the traveler. The results indicate the applicability and feasibility of using the proposed model or algorithm in providing a priority program and planning for the maintenance of the railway.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prioritization
  • Planning
  • maintenance and repair
  • Islamic Republic of Iran Railways
-گروه خط و ابنیه، مرکز تحقیقات راه آهن، (1382)، "بررسی اولیه سیستم تعمیر و نگهداری خطوط راه آهن".
 
-میرمحمدصادقی، س. ج.، (1395)، "‌بهبود رویکرد تعمیر و نگهداری راه آهن با ایجاد یک شاخص وضعیت جدید راه آهن".
 
-میر محمد صادقی، س. ج.، (1391)، "توسعه الگوریتم اولویت بندی و برنامه ریزی برای نگهداری و تعمیرات خطوط راه‌آهن ایران".
 
-Asada, T., Roberts, C., Koseki, T. (2013), “An algorithm for improved performance of railway condition monitoring equipment: Alternating current point machine case study”, Transportation Research Part C, (30) pp.81-92. 
 
-Busstra, M., Dongen, L.V. (2015), "creating value by integrating logistic train's services and maintenance activities", Procedia CIRP (38) pp.250-254
 
-Foguem, B.K., Wandji, Y.F., Foguem, G.T. (2015), “Experienced knowledge for the description of maintained packages”, Journal of Manufacturing Systems.
 
-Horenbeek, A.D., Bure, J., Cattrysse, D., Pintelon, L., Vansteenwegen, P. 2013. INT.J. Production Economics, (143) 499-508 pp.
 
-Innocenti, A., Marini, L., Meli, E., Pallini, G., Rindi, A. 2014. Development of wear models for the analysis of complex railway networks, Wear, (309) pp.174-191. 
 
-Jia, C., Xu, W., Wang, H. (2011), “Study of management information system of railway permanent way safety risks and comprehensive evaluation”, Procedia Engineering, (15) pp.1293-1297.
 
-Jun, H.K., Seo, J.W., Jeon, I.S., Lee, S.H., Chang, Y.S. (2016), “Fracture and fatigue crack growth analyses on a weld-repaired railway rail”, Engineering Failure Analysis, (59) pp.478-492. 
 
 
-Mundrey, J. S. (2009), “Railway track engineering, 4th Ed., Tata McGraw-Hill Education”, New Delhi, India, pp.481–522.
 
 
-Preston, J., and Wall, G. (2007), “Meeting rail passenger user needs: The role of information technologies.” Proc., 11th World Conf. on Transport Research, World Conference on Transport Research Society, Lyon, France.
 
-Talukdar, K., Arulmozhi, U., Prabhakar, K., and Satyanarayan. (2006), “Project presentation improvement of TGI value by computer analysis. ”Ministry of Railways, Indian Railways Institute of Civil Engineering, India.
 
-Zheng, Z., Qi, H., Zhang, H., Ren, D. (2014), “Laser repairing of damaged steel rail with filler wire, Proceedings of Measuring Technology and Mechatronics Automation”, pp.383-386.