نقش کیفیت و مدت زمان خواب رانندگان وسایل نقلیه‌ی سنگین در تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی (مطالعه‌ی موردی محور مهریز-انار استان یزد)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

پژوهش انجام شده یک تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده که در زمینه­ی نقش کیفیت و کمیت خواب رانندگان وسایل نقلیه­ی سنگین در تصادفات ناشی از خواب­آلودگی در محور مهریز-انار استان یزد انجام گرفته است. در این تحقیق علاوه بر مدت زمان خواب رانندگان وسایل نقلیه­ی سنگین در مسافت­های طولانی، کیفیت خواب آنان نیزمورد توجه و بررسی قرار گرفته است. آمار و اطلاعات مطالعه­ی حاضر از طریق پرسش­نامه­هایی که توسط رانندگان وسایل نقلیه­ی سنگین تکمیل گردید، جمع­آوری شده است. این اطلاعات با استفاده از نرم­افزار24 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راهکارهای مؤثر در بهبود کیفیت خواب رانندگان و در نتیجه کاهش حوادث و خسارات ناشی از خواب­آلودگی پیشنهاد گردیده است. در این مطالعه­ با استفاده از تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی کیفیت و مدت زمان خواب رانندگان مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از آن ارائه گردیده است.نتایج این پژوهش نشان داده است با وجود اینکه بسیاری از تلاش­های مسئولین برای مبارزه با خستگی و خواب­آلودگی رانندگان برروی مدت زمان خواب متمر کز است اما کیفیت خواب نقش مؤثرتری بر خستگی رانندگان و حوادث ناشی از خواب­آلودگی آن­ها دارد و در حال حاضر به عنوان مهم­ترین عامل تأثیرگذار بر عملکرد ایمن رانندگان تلقی می­شود.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Drivers' Sleep Quality and Sleep Duration in Drowsiness Accidents (Case Study: Mehriz-Anar Rural Highway in Yazd Province)

نویسندگان [English]

  • H. Khani Sanij 1
  • Zh. Shams Kupaie 2
1 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Yazd University, Yazd, Iran
2 M.‌Sc. Grad., Department of Civil Engineering, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

The present study was a descriptive-analytic research that was conducted on the role of heavy vehicles' sleep quality and sleep quantity in Drowsiness accidents which occurred in the Mehriz-Anar rural highway in Yazd province. In this research, heavy vehicle drivers' sleep quality in long distances was considered. The current study data and statistics have been collected through questionnaires completed by heavy vehicle drivers. This information was analyzed by using SPSS-24 software and effective strategies were proposed to improve the drivers' sleep quality in order to reduce the incidences and the damages caused by drowsiness. In this study, the linear regression analysis of the sleep quality and the sleep duration was evaluated and the results were presented. The results of this study showed that although many of the authorities' efforts to oppose drivers' fatigue and sleep deprivation in accordance with sleep duration sleep quality has the more effective role in the drivers' fatigue and their drowsiness crashes. And now it is considered as the most important factor affecting the safe operation of drivers.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sleepiness
  • Sleep Quality
  • Sleep Duration

- حجازی، ج. و علیپور، م.، (1395)، "اولویت­بندی اصلاح نقاط حادثه­خیز جاده­ای بر اساس ممیزی ایمنی راه (مطالعه­ی موردی مسیر بین شهرستان­های خرم­آباد و الشتر استان لرستان)"، پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 13، شماره 3، ص. 65-85.

- شیخ­الاسلامی، ع.، باغ­علیشاهی، ع. و گهرپور، ع.، (1390)، "مقایسه عملکرد و ایمنی آزادراه­ها با و بدون محدودسازی وسایل نقلیه سنگین با استفاده از شبیه­سازی نرم­افزاری"، پژوهشنامه حمل و نقل، سال هشتم، شماره 4، ص.  377-388.

- طرح تفضیلی شهر یزد، (1395)، "مطالعات حمل و نقل و ترافیک".

- Aidman, E., Chadunowa, C., Johnsona, K. and Reece, J. (2015), “Real-time driver drowsiness feedback improves driver alertness and self-reported driving performance”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 81, pp. 8-13.

-Anderson, J. and Hernandez, S. (2017), “Roadway classifications and the accident injury severities of heavy-vehicle drivers”, Analytic Methods in Accident Research, Vol. 15,
pp. 17-28.

-Baulka, S. D. and Fletchera, A. (2012), “At home and away: Measuring the sleep of Australian truck drivers”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 45, pp. 36– 40.

-Belenky, G., Thorne, D., Wesensten, N., Van Dongen, H. and Balkin, T. (2007), “Sleep restriction degrades performance in a driving simulator in a sleep-dose dependent manner”, Sleep, Vol. 30, pp. A143.

-Chen, G.X., Fang, Y., Guo, F. and Hanowski, R.J. (2016), “The influence of daily sleep patterns of commercial truck drivers on driving performance”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 91, pp. 55–63.

-Evans, L. (1996), ”The dominant role of driver behavior in traffic safety”, Am J Public Health, Vol. 87, No. 5, pp. 871-872.

- Garbarino, S., Nobili, L., Philip, P., Plazzi, G., Campus, C. and Morrone, E. (2016), “Circadian Sleep Propensity and Alcohol Interaction at the Wheel”, Journal of Clinical Sleep Medicine (USA), Vol. 12, No. 7, pp. 1011-1017.

- Hanowski, R.J., Hickman, J., Fumero, M.C., Olson, R.L. and Dingus, T.A. (2007), “The sleep of commercial vehicle drivers under the 2003 hours-of-service regulations”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 39, No. 6, pp. 1140–1145.

-Heaton, K. (2009), “Sleep and motor vehicle crash risk”, J. Emerg. Nurs. Vol. 35, No. 4,
pp. 363–365.

-Howard, M., Desai, A.V., Grunstein, R.R., Hukins, C., Armstrong, J.G. and Joffe, D. (2004), “Sleep-disordered breathing, and accident risk factors in commercial vehicle drivers”, Sleepiness, Vol. 170, No. 9,
pp. 1014-1021.

- kerkhof, G. A. (2017), “Epidemiology of sleep and sleep disorders in The Netherlands”, Sleep Medicine, Vol. 30, pp. 229-239.

- Komada, Y., Asaoka, S., Abe, T. and Inoue, Y. (2013), “Short sleep duration, sleep disorders, and traffic accidents”, IATSS Research, Vol. 37, pp. 1–7.

-Kopits, E. and Cropper, M. (2003),”Environment and Infrastructure Traffic fatalities and economic growth”, Washington DC: World Bank, Development Research Group.

-Lim, J. and Dinges, D.F. (2008), “Sleep deprivation and vigilant attention”, Annals of the New York Academy of Sciences, Vol. 1129,
pp. 305–322.

-Lim, J. and Dinges, D.F. (2010), “A meta-analysis of the impact of short-term sleep deprivation on cognitive variables”, Psychological Bulletin, Vol. 136, No. 3, pp. 375–389.

- Ma, L., Yan, X., Wei, C. and Wang, J. (2016) “Modeling the equivalent property damage only crash rate for road segments using the hurdle regression framework”, Analytic Methods in Accident Research, Vol. 11, pp. 48-61.

- Maiaa, Q., Grandnera, M. A., Findleya, J. and Gurubhagavatulaa, I. (2013), “Short and long sleep duration and risk of drowsy driving and the role of subjective sleep insufficiency”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 59, pp. 618-622.

-McCartt, A.T., Rohrbaugh, J.W., Hammer, M.C. and Fuller, S.Z. (2000), “Factors associated with falling asleep at the wheel among long-distance truck drivers”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 32, No. 4, pp. 493–504.

-Pack, A. I., Pack, A. M., rodgman, E. and cucchiara, A. (1995), “characteristics of crashes attributed to the driver having fallen asleep”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 27, No. 6, pp. 769-775.

-Philip, P. (2005), “Sleepiness of occupational drivers”, Ind. Health, Vol. 43, No. 1, pp. 30-33.

-Pizza, F., Contardi, S., Antognini, A. B., Zagoraiou, M. and Borrotti, M. (2010), “Sleep Quality and Motor Vehicle Crashes in Adolescents”, Journal of Clinical Sleep Medicine (USA), Vol. 6, No. 1, pp. 41-45.

- Smith, S., Horswill, M., Chambers, B. and Wetton M. (2009), “Hazard perception in novice and experienced drivers: The effects of sleepiness”, Accident Analysis and Prevention, Vol. 41, PP. 729-733.