طراحی و تحلیل ایمنی واحد کنترل درب در سیستم درب‌های جدا کننده سکو منطبق بر متروی تهران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشکدة مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

چکیده

واحد کنترل درب یکی از اجزای کنترلی در سیستم درب‌های جدا کننده سکو می‌باشد که عملکرد صحیح و ایمن آن نقش بسزایی بر ایمنی مسافرین بر روی سکو و جلوگیری از تاخیر قطارها در ایستگاه دارد. در سیستم کنترل درب‌ها، بیشترین نرخ خطا مربوط به واحد کنترل درب است، بنابراین تحلیل خطاها و بررسی قابلیت اطمینان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. بدین منظور، در این مقاله ابتدا اجزای یک واحد کنترل درب برای سیستم درب‌های جدا کننده سکو و منطبق بر متروی تهران مشخص می‌گردند. سپس خطاهای احتمالی در این اجزا به روش تحلیل مقدماتی خطر مورد بررسی قرار گرفته و اصلاحات مورد نیاز انجام شده است. در گام بعد با استفاده از اجزای انتخاب شده و نتایج تحلیل خطا، واحد کنترل درب بصورت بلوکی ارائه می‌شود. در نهایت جهت بررسی درجه ایمنی مدار، قابلیت اطمینان به روش بلوک دیاگرام و سطح ایمنی طبق استاندارد IEC61508  محاسبه شده که منتهی به سطح ایمنی 3 گردید.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Door Control Unit Design and Safety Analysis for Platform Screen Door System in Conformity with Tehran Metro

نویسندگان [English]

  • O. Khan Farkhani 1
  • M. A. Sandidzadeh 2
1 M.Sc. Grad., School of Railway Engineering, Iran University of Science & Technology, Tehran, Iran
2 Associate Professor, School of Railway Engineering, Iran University of Science & Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Door Control Unit (DCU) is one of the control equipment’s in Platform Screen Door (PSD) system which it’s safe operation have an important role in passenger safety on platform and Prevention of train delay in station. Maximum failure rate in doors control system is for DCU, so its failure analysis and reliability evaluation have special importance. In this article, DCU components for PSD system determined according to Tehran metro, firstly. Then Probable failures in DCU components reviewed by Preliminary Hazard Analysis (PHA) and applied necessary reforms. In next step, the block diagram structure for DCU offered by using selected components and failure analysis results. Finally, reliability by Reliability Block Diagram (RBD) and Safety Integrity Level (SIL) according to IEC61508 standard is calculated for circuit safety evaluation which leads to SIL3.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Platform Screen Door
  • Door Control Unit
  • Failure Analysis and Reliability

- اصفهانی، م.، صالحی، پ.، فتحنائی، ف.، (1391)، "تحلیلی بر نقش مدیریت و تکنولوژی در استقرار سیستم‌های متروی بدون راننده"، دوازدهمین کنفرانس
بین­المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، ایران،
1-2 اسفند، 1391.

- بیلینتون، ر.، و آلن، ر.، (1393)، "ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم‌های مهندسی"­، ترجمه دکتر محسن رضائیان، ویرایش دوم، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ص. 1- 150.

-Aschenbrenner, S. (2007), “IEC 61508- Where do the lambda values originate?”, Hannover Messe.

-Ashby, D. (2010), "Sydney Metro Network Stage 2: Section 19 - Platform Screen Doors Reference Design Report", Pre-Final Reference Design.

Atmel Corporation (2005), “Microcontroller/AVR Reliability Data Package”.

-Bombardier Inc (2016), "Tehran Psd Technical Proposal", Revision: 0.3.

-Börcsök, Josef, H. “Comparison of PFD Calculation”, HIMA Paul Hildebrandt GmbH. 

-Cheng, Xiaoqing, et al (2013), "Reliability Analysis of Metro Door System Based on FMECA", Journal of Intelligent Learning Systems and Applications.

-Connor, P. (2011), "Platform Protection Systems, A review of platform/train interface protection systems on railway", Railway Technical Web Pages, Info paper No.1.

-Distefano, Salvatore, and Antonio Puliafito (2007), "Dynamic reliability block diagrams vs dynamic fault trees",Annual Reliability and Maintainability Symposium, IEEE.

-Dubai Municipality (2004), "Dubai Light Rail Transit Project Final Design and Construction, PART 3 - Rail System Specific Technical Documents Platform Screen Door Particular Specification".

-Electroswitch Corp (1994), “Rotary Switches for Military Applications”, Technical Publication, MIL-1.

-Exida (2006), “IEC 61508 Overview Report”, Version.2.

-HSE (2002), “Proposal for requirements for low complexity safety related systems”, RM Consultants Limited for the Health and Safety Executive.

-International Rectifier (2004), “Switch, I/O and IC Reliability Report”.

-Kim, Sung Kyu, and Yong Soo Kim (2012) "A Study on FMEDA Process for SIL Certification: A Case Study of a Flame Scanner", IE interfaces,
pp. 422-430.

-Lee, D. (2009), “Reliability and Safety Analysis: Report Number 11”, Digital Senior Design Project.

-Linear Technology (2016), “Reliability Data Report Product Family R419”.

-Min, Luo, Cai Zhaoyong, and Zhang Jin (2012), "Study on PSD system control strategy for safety", System Science, Engineering Design and Manufacturing Informatization (ICSEM), 3rd International Conference on, Vol.1, IEEE, pp. 154-159.

-NRT group (2010), “Creating New Era of Platform Screen Door System”. OMRON “G5V-1: PCB Relay”.

-ON Semiconductor (2016), “BD139G Reliability Data”, Website: http://www.onsemi.com /Power Solutions /Reliability, 30th August.

-Pedicord, J. (2002), “Reliability Report for MAX485 Plastic Encapsulated Devices”, Maxim Integrated Products.

-Pintsch Bamag (2011), "Platform Screen Doors: Short Form Description". 

-Rausand, M. (2004), “Preliminary Hazard Analysis”, System Reliability Theory, 2nd edition, Wiley.

-ROHM Semiconductor (2013), “Field Failure Rate of Diode”.

-Woo, Chun-Hee, and Jin-Sik Kim (2011), "The Development of DCU for the Platform Screen Door", The Transactions of the Korean Institute of Electrical Engineers, pp. 68-71.