تاثیر استفاده از مصالح بازیافتی در خصوصیات مکانیکی بتن غلتکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 گروه مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی کاربردی، فناوری و ایمنی، دانشگاه میلرزویل، میلرزویل، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا

چکیده

استفاده از مصالح پسماند برای تولید آسفالت، بتن و مصارف ساختمانی، در طی چند دهه اخیر رونق پیدا کرده است. یکی از پر
مصرف ترین مصالح بازیافتی خرده آسفالت (
RAP ) است که بیشترین توجه را به خود معطوف نموده است. از آنجایی که این مصالح حاوی 3تا 4 درصد قیر است، لذا بعنوان مصالح دور ریز از قیمت و ارزش بالایی برخوردار و گزینه مناسبی برای بکارگیری در سایر مصارف ساختمانی یا راه سازی بعنوان جایگزین بخشی از مصالح سنگی است. مطالعات گذشته در رابطه با استفاده از خرده آسفالت بازیافتی در بتن حاکی از این بوده است که در اثر اضافه نمودن این مصالح، مقاومت کششی و فشاری بتن کاهش یافته است. ولی مطالعات کمی در رابطه با استفاده از این مصالح در بتن غلتکی برای مصرف در روسازی راه صورت گرفته است و بنظر میرسد که هنوز جای کار زیادی در زمینه مطالعات خصوصیات بتن غلتکی پس از افزودن مصالح بازیافتی وجود دارد. در این مطالعه تاثیر استفاده از تراشه آسفالت بر انعطاف پذیری  مخلوط بتن غلتکی مورد بررسی قرار گرفته است. صرفنظر از نوع مصالح بازیافتی  (که خود
می تواند در برخی پارامترها تاثیر گذار باشد)، اثر دانه بندی و مقدار مصرف آن در ترکیب بتن غلتکی نیز بررسی شده است. در نهایت 32 طرح مختلف بتن غلتکی با درصدهای مختلف مصالح بازیافتی و سیمان در دو نوع دانه بندی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اثر متغییر های مختلف بر خصوصیات مکانیکی بتن غلتکی نظیر مقاومت فشاری، کششی و طاقت آن مورد بررسی قرار گرفته است.

 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Using Waste Materials on Mechanical Performance of RCC

نویسندگان [English]

  • A.R. Ameli 1
  • E. Parvaresh Karan 2
  • S. A. H. Hashemi 1
1 Department of Civil Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Department of Applied Engineering, Safety, and Technology, Millersville University, Osburn Hall, PO Box 1002, 40 East Frederick Street, Millersville, PA, 17551, USA
چکیده [English]

Recycling waste materials into the roller compacted concrete mixes improves their performance and has been attracted grate attentions recently; in this regard using RAP has been increasingly developed. Since it contains 3 to 4 percent asphalt binder which is valuable as waste material; gained grate demands in road construction as partial replacement of aggregate. The previous researches on manipulating RAP in concrete pavements revealed noticeable decrease in compressive and flexural strength of concrete. However there are not enough investigation in this part and it seems that there is an urgent need for extended research in this area. In this study the influence of utilizing RAP in concrete mixtures on toughness behavior of mixtures has been elaborated. Ignoring the type of waste materials which could be influential itself, the effect of gradation and RAP content (0, 25, 50, 100%) in RCC mix design is considered. Finally 32 different RCC mix design with different RAP and cement (250,300,350,400 kg/m3) content with 2 different gradations were developed. The effect of various parameters on mechanical properties of RCC such as flexural and compressive strength and toughness index of mixes were noticed.
    
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • RAP
  • Compressive strength
  • Flexural Strength
  • RCC
  • Energy Absorbency
  • Toughness
- "راهنمای طراحی و اجرای بتن غلتکی در روسازی راههای کشور"، (1388)، نشریه شماره 354، معاونت نظارت راهبردی، وزارت راه و شهرسازی، تهران، ایران.
-رامی، ش.ز.ف.ا.ز.، (1390)، "بررسی میزان نفوذپذیری بتن غلتکی و مقایسه آن با دیگر خصوصیات بتن". ششمین کنگره ملی مهندسی عمران (دانشگاه سمنان). 
-Al-Oraimi, S., Hassan, H.F., Hago, A., (2009) "Recycling of reclaimed asphalt pavement in Portland cement concrete". The Journal of Engineering Research [TJER] 6(1), pp.37-45.
Association, P.C., (1987), "Structural design of roller-compacted concrete for industrial pavements". Portland Cement Association. 
-Barandica, J.M., Fernández-Sánchez, G., Berzosa, Á., Delgado, J.A., Acosta, F.J., (2013), "Applying life cycle thinking to reduce greenhouse gas emissions from road projects". Journal of Cleaner Production 57, pp.79-91.
-Bažant, Z.P., Kazemi, M.T., (1991), "Size dependence of concrete fracture energy determined by RILEM work-of-fracture method, Current Trends in Concrete Fracture Research". Springer, pp. pp.121-138. 
-Berry, M., Stephens, J., Bermel, B., Hagel, A., Schroeder, D., (2013), "Feasibility of reclaimed asphalt pavement as aggregate in portland cement concrete". Montana Department of Transportation. 
-Bilodeau, K., Sauzéat, C., Di Benedetto, H., Olard, F., (2012), "Roller compacted concrete for road base layer with RAP and steel fibers: Viscous properties and description of experimental sites, 10th International Conference on Concrete PavementsInternational Society for Concrete PavementsHolcim (Canada) Transports Quebec".
-Bilodeau, K., Sauzeat, C., Di Benedetto, H., Olard, F., Bonneau, D., (2011), "Laboratory and In Situ Investigations of Steel Fiber-Reinforced Compacted Concrete Containing Reclaimed Asphalt Pavement". 
-Blankendaal, T., Schuur, P., Voordijk, H., (2014), "Reducing the environmental impact of concrete and asphalt: a scenario approach". Journal of cleaner production 66, pp.27-36. 
-Brand, A.S., Roesler, J.R., Al-Qadi, I.L., Shangguan, P., (2012), "Fractionated reclaimed asphalt pavement (FRAP) as a coarse aggregate replacement in a ternary blended concrete pavement". 
-Brotman, I., Crist, M., Gaul, J., (2007), "Roller Compacted Concrete Pavement: Properties, Design, and Construction, Soil and Material Inputs for Mechanistic-Empirical Pavement Design". pp. 1-10.
-Chiou, W.-J., (1986), "Fracture energy and tensile behavior of concrete". 
-Committee, A., (2001), "Comittee 325. 10 R-95. Report on Roller-Compacted Concrete Pavements". 
-Debieb, S.K.F., Azzouz, L., (2002), "Mechanical properties and durability of concrete made with coarse and fine recycled aggregates, Sustainable Concrete Construction: Proceedings of the International Conference Held at the University of Dundee, Scotland, UK on 9-11 September", Thomas Telford, pp. 383.
-Delwar, M., Fahmy, M., Taha, R., (1997), "Use of reclaimed asphalt pavement as an aggregate in Portland cement concrete". ACI Materials Journal 94(3), pp.251-256.
-Hameed, M., (2009), "Impact of transportation on cost, energy, and particulate emissions for recyled concrete aggregate. university of florida.
-Huang, B., Shu, X., Li, G., (2005), "Laboratory investigation of portland cement concrete containing recycled asphalt pavements". Cem. Concer. Res. 35(10), pp.2008-2013.
-Institute, A.C., (2004), "Building code requirements for structural concrete (ACI 318-05) and commentary (ACI 318R-05)". American Concrete Inst. 
-Kazmee, H., Tutumluer, E., Beshears, S., (2016), "Using accelerated pavement testing to evaluate reclaimed asphalt pavement materials for pavement unbound granular layers. J. Mater". Civ. Eng., 04016205.
-Limbachiya, M., Leelawat, T., Dhir, R., (2000), "Use of recycled concrete aggregate in high-strength concrete". Materials and structures 33(9), pp.574. 
-McGarrah, E.J., (2007), "Evaluation of current practices of reclaimed asphalt pavement/virgin aggregate as base course material".
-Pappu, A., Saxena, M., Asolekar, S.R., (2007), "Solid wastes generation in India and their recycling potential in building materials". Building and Environment 42(6),
pp.2311-2320. 
-Pérez-Jiménez, F., Botella, R., Moon, K.-H., Marasteanu, M., (2013), "Effect of load application rate and temperature on the fracture energy of asphalt mixtures". Fénix and semi-circular bending tests. Constr. Build. Mater. 48, pp.1067-1071.
-Turk, J., Mladenović, A., Knez, F., Bras, V., Šajna, A., Čopar, A., Slanc, K., 2014. Tar-containing reclaimed asphalt–Environmental and cost assessments for two treatment scenarios. Journal of Cleaner Production 81, pp.201-210 
Yi, S.-T., Yang, E.-I., Choi, J.-C., (2006), "Effect of specimen sizes, specimen shapes, and placement directions on compressive strength of concrete". Nucl. Eng. Des. 236(2),
pp.115-127.