مسئولیت مدنی ارائه‌دهندگان خدمات سامانه‌های ماهواره‌ای هدایت هواپیما

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد‌، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

اگرچه سامانه‌های ماهواره‌ای هدایت هواپیما، خدمات ناوبری را در نهایت دقت و صحت ارائه می‌کنند اما در هر حال از لحاظ فنی این امکان وجود دارد که تأخیر در ارسال سیگنال‌ها و یا ارسال آن‌ها به طور ناقص و یا قطع خدمات منجر به بروز خسارت گردد. هدایت هواپیماها در سطح جهانی از طریق سامانه‌های مذکور، مسائل مختلفی در خصوص مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات ایجاد می‌کند که کنوانسیون‌های موجود در حقوق بین‌الملل هوایی و فضایی از جمله کنوانسیون 1944 شیکاگو، معاهده 1967 فضای ماوراء جو و کنوانسیون 1972 مسئولیت، پاسخگوی آن نیست. در وهلة نخست، انعقاد یک کنوانسیون بین‌المللی جدید برای حکومت بر این حوزه، راه‌حل مناسبی به نظر می‌رسد اما تجربة تلاش‌های طولانی و نافرجام در تصویب یک کنوانسیون بین‌المللی در خصوص مسئولیت کنترل ترافیک هوایی، دشوار بودن این مسیر را بیش از پیش مبرهن می‌سازد. بهترین راهکار آن است که ایکائو به عنوان یکی از سازمان‌های بین‌المللی فعال در صنعت هواپیمایی، با ایجاد یک چارچوب حقوقی مناسب، ابعاد و مسائل مختلف ناشی از اجرایی شدن سامانه‌‌های ماهواره‌ای هدایت هواپیما از جمله مسائل مستحدثه مربوط به مسئولیت ارائه‌دهندگان این خدمات را قانونمند نماید.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Liability of Service Providers for Global Navigation Satellite Systems

نویسندگان [English]

  • S. A. Khazaei 1
  • H. Allahmoradi 2
1 Assistant Prof., Faculty of Law and Political Sciences, University of Kharazmi, Tehran, Iran
2 M.A. in Private Law, Faculty of Law and Political Sciences, University of Kharazmi, Tehran, Iran
چکیده [English]

Although Global Navigation Satellite Systems (GNSS) provide precise and accurate services, it is technically possible that any delay in sending signals or sending them incompletely or interruption of services cause damage. Navigation of aircrafts by Global Navigation Satellite Systems creates a variety of questions about the liability of service providers which international air and space law conventions are not sufficient for the answers. Maybe at first, attempting to ratify an international Convention in Global Navigation Satellite Services is the best option but at the same time, experience of time-consuming efforts to drafting an international convention regarding to liability of Air Traffic Control, makes clear the difficulties. Author believes that International Civil Aviation Organization (ICAO) as one of the active international organizations in the aviation industry can play a major role in various aspects of the implementation of satellite systems like liability of service providers by creation an appropriate legal framework.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Global Navigation Satellite Systems
  • liability of providers
  • Sovereignty of States
  • legal framework

- امامی، س. ح. (1363)، "حقوق مدنی"، جلد اول، تهران، کتابفروشی اسلامیه.

- امین‌زاده، ا. و علاقه‌بند حسینی، ی. (1393)، "جایگاه مفهوم حاکمیت در حقوق بین‌الملل فضا، مجله حقوقی بین‌المللی"، شماره 50.

- جلالی، م. و آقاحسینی، ع. (1395)، "حقوق بین‌الملل فضا و ضرورت حفظ محیط زیست فضایی"، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، دوره 46، شماره 3.

- حکمت‌نیا، م. (1389)، "مسئولیت مدنی در فقه امامیه: مبانی و ساختار"، قم، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.

- خزائی، س.ع. (1390)، "نظام حقوقی حاکم بر بکارگیری سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی"، فصلنامه پژوهش حقوق، سال سیزدهم، شماره 32.

- کاتوزیان، ن. (1395)، "الزام‌های خارج از قرارداد: ضمان قهری"، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

- Assembly resolutions A32-19 (1998), “Charter on the Rights and Obligations of States Relating to GNSS Services”.

- Baumann, I., (2015), “Liability for GNSS Signals and Services”, Inside GNSS, Vol. 10, No. 6, Nov. /Dec.

- Bollweg, H., (2008), “Initial Considerations regarding the Feasibility of an International UNIDROIT Instrument to Cover Liability for Damage Caused by Malfunctions in Global Navigation Satellite Systems”, Uniform Law Review.

- Carbone, S. M. and De Maestri, M. E., (2009), “The Rationale for an International Convention on Third Party Liability for Satellite Navigation Signals”, Uniform Law Review.

- Cheng, B., (1997), “Legal and Commercial Aspects of Data Gathering by Remote Sensing”, International Space Law, Oxford, Clarendon Press.

- Chicago Convention (1944), “Convention on international civil aviation”, 7 December, 15 U.N.T.S. 295, ICAO Doc. 7300/8.

- (1972), “Convention on International Liability for Damage caused by space Objects” Also known as the Liability Convention. U.K.T.S. 16 (1974), Cmnd. 5551; 961 U.N.T.S. 187; 10 I.L.M. 965.

- Doc. No. RTCA/TF, RTCA Inc., (1992), Global Navigation Satellite System Transition Implementation Plan, Final Report.

- G. von der Dunk, F., (2004), “Liability for Global Navigation Satellite Services: A Comparative Analysis of GPS and Galileo”, Journal of Space Law, vol. 30.

- G. von der Dunk, F., (2015 A), “Legal Aspects of Navigation: The Cases for Privacy and Liability: An Introduction for Non-lawyers”, University of Nebraska – Lincoln, Space and Telecommunications Law Program Faculty Publications.

- G. von der Dunk, F., (2015 B), “Legal Aspects of Satellite Communications- A Mini Handbook”, Journal of Telecommunication and Broadcasting Law, vol. 4.

- G. von der Dunk, F., (2017), “Space Law and GNSS-A Look at the Legal Frameworks for Outer Space”, University of Nebraska – Lincoln, Space, Cyber and Telecommunications Law Program Faculty Publications.

- Huang, J., (2009), “Aviation safety and ICAO”, Kluwer Law International.

- ICAO Doc. A33-WP/34, Progress Report on the Establishment of a Legal Framework with Regard to CNS/ATM systems including GNSS.

- ICAO Doc 9588-LC/188, (1992), "Report of the 28th session of the ICAO Legal Committee".

- ICAO Doc 9630-LC/189, (1994), "Report of the 29th session of the ICAO Legal Committee".

- ICAO Doc. 9900, (2007), "Assembly 36th session, Legal commission Report".

- ICAO Doc. LTEP/l, (1996), "Report of the Meeting of the Working Group on GNSS Framework Provisions, Montreal".

- ICAO Doc. LTEP/2, (2010), "Report of the Meeting of the Working Group on GNSS Framework Provisions, Montreal".

- ICAO Doc. No. 9623, (1993), "Report of Fourth Meeting of Special Committee for the Monitoring and Coordination of Development and Transition Planning for the Future Air Navigation System (Fans Phase II)".

- ICAO, (1997), "Panel of Legal And Technical Experts on The Establishment of A Legal Framework With Regard To GNSS (LTEP/2-Wp/6-1/10/97)”, Montreal, pp.6-10

- Jakhu, R., (1995), “International Regulation of Satellite Telecommunications”. Space Law Applications, Course Materials, Montreal: Institute of Air and Space Law, McGill University.

- Kaiser, S.A., (1990), “Legal Implications of Satellite Based Communication”, L.L.M. Thesis. Montreal: Institute of Air and Space Law, McGill University.

- Kantasuk, B., (1997), “General legal issues concerning GNSS”, Institute of Air and Space Law, Faculty of Graduate Studies and Research, McGill University.

- Lagarrigue, I., (1994), “ATC Liability and the Perspective of the Global GNSS (Is an International Convention Viable?”, L.L.M. Thesis, Montreal: Institute of Air and Space Law, McGill University.

- Mohamed Mustaque, A., (2010), “Legal Aspects of Air Traffic Management Based on Satellite Navigation”, Air Traffic Control, Max Mulder.