استقرار صنعت بازیافت کشتی در بنادر جنوبی ایران عاملی است در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کشور

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی، خرمشهر، ایران

2 مربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران

چکیده

با توجه به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهادی، انعطاف پذیری، فرصت سازی، و پیشرو ابلاغ ‌گردید. ساختار کلی اقتصاد مقاومتی از طرف رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در 24 بند ابلاغ گردید. شایان ذکر است که بندهای 3، 5، 10، 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در راستای مکان سنجی، راه اندازی و حمایت از بازیافت و اوراق نمودن کشتی­ها مورد توجه مقام معظم رهبری و مسئولین می باشد.توجه کشتی ها از دهه ۱۹۴۰ به واسطه افزایش تقاضا برای آهن و فولاد صورت گرفت. در دهه های ۱۹۶۰ به بعد، اوراق کردن کشتی به عنوان فعالیتی کاملاً مکانیزه تلقی می شد و در کشورهای صنعتی به خصوص در ایالات متحده، انگلیس، آلمان و ایتالیا بیشتر به این مسأله توجه می گردید. از اوایل دهه های ۱۹۸۰ جهت حفظ هر چه بیشتر منافع، صاحبان کشتی ها، کشتی های خود را به کارخانه های اوراق کشتی چین، هند، پاکستان، بنگلادش، فیلیپین و ویتنام فرستادند. در این کارخانه ها، استانداردهای پرداخت، سلامت و ایمنی حداقل است و کارگران در قبال مسئولیت­های محول شده سخت تلاش می کنند. روش تحقیق از نظر ماهیت انجام پژوهش توصیفی_ پیمایشی و نظر هدف کاربردی می­باشد. تعداد10 نفر از مدیران ارشد بنادر خرمشهر، آبادان و امام خمینی (ره) بعنوان خبرگان این تحقیق باروش نمونه­گیری آسان و دردسترس انتخاب گردیدند. درپایان با ارائه پیشنهادات و بررسی گزینه ها به منظور خروج کشتیهای از رده خارج و تاسیس صنعت بازیافت کشتی در بنادر جنوبی کشور و با کمترین آلودگی محیط زیستی به منظور شکوفایی و رفع مشکلات اقتصادی کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Establishment of Ship Recycling Industry at the Iran Southern Ports which Causes to Improve Iran’s Economic Growth

نویسندگان [English]

  • H. Yousefi 1
  • M. Abbaspour 2
1 Assistant Professor, College of Economic and Maritime Management, Khorramshahr University of Marine Science and Technology, Khorramshahr, Iran
2 Instructor, Maritime Economics and Management Department, Khoramshahr University of Marine Science & Technology, Iran
چکیده [English]

According to the national vision of the country twenty years, the overall economic policies of resistance to jihadist approach, flexibility, opportunity, and leading was notified. The overall economic structure of the resistance from the Leader of the heads of the three branches and the head of the Expediency Council was notified on 24 paragraphs. Therefore, Paragraphs 3, 5, 10, 11 overall economic policy of strength in the location, survey, installation and support of recycling and papers of ships and authorities is considered the supreme leader. So, the first segment of this paper, the author endeavors to describe about the required Conventions related to the safe and sound ship recycling activities. The IMO has in 2009 adopted the Hong Kong International Convention in this regards, the Hong Kong Convention needs to be ratified by at least 15 major flag and recycling countries in order to enter into force. In March 2010, the Parties of the Basel Convention adopted the assessment which was submitted by the EU as "An assessment of the link between the IMO Hong Kong Convention for the safe and environmentally sound recycling of ships, the Basel Convention and the EU waste shipment regulation". After reviewing the related Conventions, the next part of this article is designated to evaluate the creation of a ship recycling yard at the Iran Southern Ports with a focus on the Arvand Free Zone in order to increase the Iran’s economic growth. It should be noted that in this research, the Kolmogorov –Smirnov test was used to test for normality of the distribution, samples are standardized and compared with a standard normal distribution. As result of that for the statistical hypothesis test which the test statistic follows a Student's
t-distribution under the null hypothesis, therefore the research variables verified by the Binomial test.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ship Recycling
  • Recycling
  • resistance economy
  • Basel Convention
  • Environmental pollution

­(2010), Ship-Breaking.Com - Robin Des Bois / July.

-On Better Ship Dismantling, Commission of the European Communities, (2012), Brussels, 22 May.

-­Basel Action Network, (2012), “Industrial Capabilities of North America”. A report on ‘green’ ship recycling capacity in the United States, Canada and Mexico.

 

-­Darban, R., (2012), “Ship recycling industry, the future reality”. Fourteenth marine industry conference. Kish Island.
pp. 307-315.

 

-(2013), “GMS Weekly demolition newsletter”, Vol. 6, issue 266, 22 June.

-www.Ship-breaking.com.

-“The Ngo Platform’s Green Ship Recycling Standard”,  (2008), 23 June.

-Lloyd’s Register, (2009), “World Casualty Statistics” .

-(2008), “The Construction and Operation of A Green Ship Dismantling Yard in Egypt”, Environmental Protection Engineering S.A, Greek Ministry Of Foreign Affairs.

-IMO, (2009), “Consideration of the Draft International Convention forth Safe and Environmentally Sound Recycling Of Ships, Sr/Conf/14 9 February.

-Dr. Md. M. Maruf Hossain, Mohammad Mahmudul Islam, (2006), “Ship Breaking Activities and Its Impact on the Coastal Zone Of Chittagong, Bangladesh: Towards Sustainable Management”, Institute Of marine Sciences, University Of Chittagong, Chittagong-4331, Bangladesh.

-Hesham, M. H. and Kazem, S. A. (2013), Ships Recycling, a Booster to Toddling Economy. The International Maritime Transport and Logistics Conference,
pp.17 – 19.

 

-International Maritime Organization, (2009), “International Conference on the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships, Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships”, SR/CONF/45, 19 May.

 

-­Mikelis, N. E., (2007), “A Statistical Overview of Ship Recycling. International Symposium on Maritime Safety”, Security and Environmental Protection, Athens, September­.

 

- Mikelis, N., (2010), “The Hong Kong Convention and the ongoing work of IMO”, International Ship Recycling Symposium, Japan, pp.15-16.

 

-Misra, H., (2009), “Status of ship breaking industry in India”. The IUP journal of managerial economics, Vol. VII, 3-­4 November.

 

-Saaty, T. L., (1980), “The analytic hierarchy process”. New York: McGraw-Hill.