ارزیابی و مقایسه فنی تأثیر طرح زوج یا فرد با سیاست نرخ گذاری محدوده، در میزان کاهش آلاینده‌های تولید شده از تردد وسایل نقلیه (مطالعه موردی محدوده منتخب در شهر تهران)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشکده مهندسی عمران، واحد علوم‌و‌تحقیقات، دانشگاه‌آزاد‌اسلامی

3 تربیت مدرس عمران و محیط زیست

4 دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

در سال‌های اخیر، طرح‌های ترافیکی متفاوتی از جمله اجرای طرح زوج یا فرد از درب منازل و یا گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد، همزمان با به حداکثر رسیدن میزان انتشار آلاینده‌ها در شهر تهران، به مرحله اجرا در آمده‌است. در این پژوهش، با توجه به مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران به منظور گسترش طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد در هفته پایانی آبان ماه 1395 و هم چنین هفته ابتدایی آذر ماه سال مذکور و با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از میزان تردد وسایل نقلیه شخصی در محدوده منتخب از شهر تهران ، که در برگیرنده 15 تقاطع و آمار برداشت شده توسط سیستم Scats می‌باشد، میزان حجم عبوری در این محدوده را به وسیله نرم افزار Aimsun، در 2 هفته فوق الذکر و هم چنین هفته سوم آبان و آذر ماه 1395 که در آن ها طرح زوج یا فرد در محدود خود اجرا شده‌اند بررسی و میزان آلاینده تولید شده در این محدوده مقایسه شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که در طول مدت زمان اجرای طرح ترافیک در محدوده طرح زوج یا فرد و به طور مشخص با مقایسه اولین روز اجرای طرح ترافیک در محدوده مذکور با مدت زمان مشابه در هفته ماقبل از آن (طرح زوج یا فرد)، میزان آلاینده تولید شده ناشی از تردد وسایل نقلیه و برای آلاینده‌های HC,CO و NOX به ترتیب 20 ، 18 و 14 درصد کاهش یافته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Technical evaluation and comparison of odd-even traffic restriction with district pricing policy in reduction of emissions generated from transportation vehicles (Case study: selected area of Tehran city)

نویسندگان [English]

  • Alireza Mahpour 1
  • Amir Tayarani Yousef Abadi 2
  • Mahmoud Saffarzadeh 3
  • Hasan Javanshir 4
1 Shahid beheshti University
2 Science and Research Branch, Islamic Azad University
3 Tarbiat Modare University
4 Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Southern Tehran, Islamic Azad University
چکیده [English]

In Recent years, different Traffic schemes such as the Odd-Even day plan starting from the door of each house or the extension of traffic congestion zone to the Odd-Even plan range have been implemented when vehicle emission rates reached their maximum amount in Tehran. In this study, according to the approved plan of the Emergency Committee for air pollution in Tehran to extend traffic congestion zone to the Odd-Even plan range in Tehran in the third and fourth week of November 2016 and by using the information obtained from the amount of personal car usage of citizens in a selected area of Tehran, which includes 15 intersections and their traffic statistics harvested by the SCATS system, the volume of cars and their emissions rate in this zone during the above-mentioned period and also in the second week of November and the first week of December 2016, during which the Odd-Even plan was also in effect, was simulated and calculated with Aimsun Simulation software. In another stage of this research by using distributed The results shows that during the weeks that Tehran traffic congestion zone extended to the Odd-Even plan range, and Specifically the comparison for the first day of implementation of traffic congestion zone in the range of Odd-Even plan with the same day in the previous week (implementation of Odd-Even plan range) in this research, produced cars emissions for the CO, HC and NOx pollutants has been decreased 20, 18 and 14 percent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Simulation
  • Odd-Even plan range
  • traffic congestion zone