در این مقاله، یک مدل برنامهریزی خطی - عدد صحیح از مسأله مسیریابی وسایط نقلیه حمل برگشتی با پنجره زمانی و ظرفیت (CVRPBTW) ارائه میشود. در این مدل یک ناوگان ثابت غیر یکنواخت با تعداد ثابتی از هر نوع ماشین با هزینه و ظرفیتهای متفاوت برای هر یک در اختیار قرار دارد. هدف کلی کمینه کردن هزینه ناوگان، کل مسافت سفرها و یا مدت زمان آن است. مدل پیشنهادی قادر است مسیرهایی با حداقل تعداد وسیله نقلیه، حداقل ظرفیت بیکار و حداقل زمان به کارگیری آنها، برای سرویسدهی به کل مشتریان (گرهها) ایجاد نماید. برای حل مدل ارائه شده، یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر بازپخت شبیهسازی شده (HSA) پیشنهاد میشود که جوابهای خوبی در مدت زمان مناسب ایجاد میکند. تعدادی از مسائل آزمایشی در ابعاد کوچک و بزرگ حل و سپس نتایج محاسباتی آن ارائه میشود. در خاتمه عملکرد الگوریتم پیشنهادی در صنعت جمعآوری پسماند و زباله در یک ناحیه پایلوت از شهر تهران مورد بررسی قرار میگیرد.
توکلی مقدم, رضا, & مصطفی قاضیزاده هاشمی, سید. (1389). مسیریابی وسایط نقلیه و تعیین تعداد ماشینهای جمعآوری زباله
با استفاده از یک روش فراابتکاری - یک مطالعه موردی. پژوهشنامه حمل و نقل, 7(1), -.
MLA
رضا توکلی مقدم; سید مصطفی قاضیزاده هاشمی. "مسیریابی وسایط نقلیه و تعیین تعداد ماشینهای جمعآوری زباله
با استفاده از یک روش فراابتکاری - یک مطالعه موردی". پژوهشنامه حمل و نقل, 7, 1, 1389, -.
HARVARD
توکلی مقدم, رضا, مصطفی قاضیزاده هاشمی, سید. (1389). 'مسیریابی وسایط نقلیه و تعیین تعداد ماشینهای جمعآوری زباله
با استفاده از یک روش فراابتکاری - یک مطالعه موردی', پژوهشنامه حمل و نقل, 7(1), pp. -.
VANCOUVER
توکلی مقدم, رضا, مصطفی قاضیزاده هاشمی, سید. مسیریابی وسایط نقلیه و تعیین تعداد ماشینهای جمعآوری زباله
با استفاده از یک روش فراابتکاری - یک مطالعه موردی. پژوهشنامه حمل و نقل, 1389; 7(1): -.