بررسی تاثیر مشخصات عابران پیاده بر ایمنی آن‌ها در تداخلات ترافیکی ناحیه عملکردی تقاطع های بدون چراغ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد‌، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه راه و ترابری‌، دانشکده عمران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

عابران پیاده از آسیب‌پذیرترین کاربران راه در مواجهه با وسایل نقلیه هستند. با توجه به حجم بالای تلفات عابران پیاده در شرایط مختلف ترافیکی، توجه ویژه به ایمنی عابران ضروری است. تقاطعات از جمله قطعاتی هستند که عابران پیاده از سطح ایمنی پایینی برخوردار هستند. در این مطالعه بررسی ایمنی عابران پیاده در مواجهه با وسایل نقلیه عبوری در ناحیه عملکردی تقاطعات چهارراهی بدون چراغ مورد نظر بوده است. جهت بررسی ایمنی تداخلات ترافیکی در این ناحیه از دو شاخص ایمنی زمان تا برخورد و زمان پس از تخطی استفاده شده است. آنچه که در این مطالعه مشخصا مورد ارزیابی قرار گرفته، بررسی تاثیر مشخصات عابران پیاده بر سطح ایمنی تداخل به کمک جمع‌آوری اطلاعات میدانی و مطالعات آماری بوده است. اطلاعات لازم به کمک فیلمبرداری از نواحی عملکردی تقاطع بدون چراغ امام حسین ع همدان تهیه شده و در نهایت به کمک تحلیل آماری آنووا، اثرگذاری مشخصات عابران پیاده بر سطح ایمنی تداخل مورد ارزیابی قرار گرفته است. مطابق نتایج به دست آمده، شاخص زمان پس از تخطی و شاخص زمان تا برخورد برای عابران پیاده زن نسبت به مردان به ترتیب 11/0 و 08/0 بیشتر است. به عبارتی می‌توان گفت مردان نسبت به زنان دارای تداخلات ترافیکی با سطح ایمنی کم‌تری هستند. شاخص زمان پس از تخطی و شاخص زمان تا برخورد برای عابران پیاده با رده سنی کودک و جوان نسبت به عابران پیاده با رده سنی پیر به ترتیب 1/0 و 04/0 بیشتر است و نیز شاخص زمان تا تصادف برای عابران پیاده عبوری از سمت راست (از دید راننده ناحیه عملکردی) نسبت به عابران پیاده عبوری از سمت چپ به اندازه 03/0 بیشتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation of Influence of Pedestrian Characteristics on Their Safety at the Functional Area of Un-Signalized Intersections Conflicts

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Asgari 1
  • Amin Mirza Boroujerdian 2
1 M.Sc., Grad., Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 M.Sc., Grad., Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Pedestrians as vulnerable road users have a very high sensitivity facing vehicles. The number of pedestrians killed or injured in traffic accidents is very significant which a noticeable percentage of them have occurred at un-signalized intersections. Four-leg un-signalized intersections are parts of the road network in which pedestrians are unsafe. In this paper, the main purpose is investigation of pedestrian safety facing vehicles at functional area of four-leg un-signalized intersections. Therefore to evaluate the traffic conflict safeties, Time to Collision (TTC) and Post Encroachment Time (PET) indexes were used. Particularly The effect of pedestrian characteristics on the safety level of conflict was evaluated by collecting field information and statistical studies. The data was obtained by video-recording of the functional area of Imam Hossain intersection in Hamadan city and then using ANOVA statistical analysis, the effect of pedestrian characteristics on the safety level of intersection was evaluated. Results show that:
-The male pedestrians are safer than female (The differences between them at PET and TTC indexes are 0.11 and 0.08, respectively).
-The young pedestrians are safer than elderly (The differences between them at PET and TTC indexes are 0.10 and 0.04, respectively).
-The right-direction pedestrians are safer than left-direction (The difference between them at PET index is 0.03).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Un-Signalized Intersections Safety
  • Pedestrians
  • Functional Area of Intersections
  • Post Encroachment Time
  • Time to Collision
-Allen, B. L., Shin, B. T., & Cooper, P. J. (1978). Analysis of traffic conflicts and collisions (0361-1981). Retrieved from
-Amundsen, F., & Hyden, C. (1977). Proceedings of first workshop on traffic conflicts. Oslo, TTI, Oslo, Norway and LTH Lund, Sweden, 78.
-Chaudhari, A., Gore, N., Arkatkar, S., Joshi, G., & Pulugurtha, S. (2021). Exploring pedestrian surrogate safety measures by road geometry at midblock crosswalks: A perspective under mixed traffic conditions. IATSS research, 45(1), 87-101.
-Golembiewski, G., & Chandler, B. E. (2011). Intersection safety: A Manual for Local Rural Road Owners.
-Hayward, J. (1971). Near Misses as a Measure of Safety at Urban Intersections: Pennsylvania Transportation and Traffic Safety Center.
-Himanen, V., & Kulmala, R. (1988). An application of logit models in analysing the behaviour of pedestrians and car drivers on pedestrian crossings. Accident Analysis & Prevention, 20(3), 187-197.
-Hupfer, C. (1997). Deceleration to safety Time (DST)-a Useful Figure to Evaluate Traffic Safety. Paper presented at the ICTCT Conference Proceedings of Seminar.
-Laureshyn, A. (2010). Application of Automated Video Analysis to Road User Behaviour: Lund University.
-Li, H., Zhang, Z., Sze, N., Hu, H., & Ding, H. (2021). Safety effects of law enforcement cameras at non-signalized crosswalks: A case study in China. Accident Analysis & Prevention, 156, 106124.
-Liu, Y.-C., & Tung, Y.-C. (2014). Risk analysis of pedestrians’ road-crossing decisions: Effects of age, time gap, time of day, and vehicle speed. Safety science, 63, 77-82.
-NCHRP. (2015). The Unsignalized Intersection Improvement Guide (UIIG), Project 03-104.
-NHTSA. (2018). March–Revised)). Pedestrians: 2016 data. (Trafc Safety Facts. Report No. DOT HS 812 493). Washington, DC. National Highway Traffic Safety Administration.
-Olszewski, P., Buttler, I., Czajewski, W., Dąbkowski, P., Kraśkiewicz, C., Szagała, P., & Zielińska, A. (2016). Pedestrian safety assessment with video analysis. Transportation Research Procedia, 14, 2044-2053.
-Parker Jr, M., & Zegeer, C. V. (1989). Traffic Conflict Techniques for Safety and Operations: Observers Manual.
-Sayed, T., Zaki, M. H., & Autey, J. (2013). Automated safety diagnosis of vehicle–bicycle interactions using computer vision analysis. Safety Science, 59, 163-172.
-Suzuki, K., & Ito, H. (2017). Empirical analysis on risky behaviors and pedestrian-vehicle conflicts at large-size signalized intersections. Transportation Research Procedia, 25, 2139-2152.
-Tom, A., & Granié, M.-A. (2011). Gender differences in pedestrian rule compliance and visual search at signalized and unsignalized crossroads. Accident Analysis & Prevention, 43(5), 1794-1801.
-Westra, E., & Rothengatter, J. (1993). Behaviour–Conflict–Safety Relations for Pedestrians. Traffic Research Centre, University of Groningen, Netherlands.
-who. (2013). Global status report on road safety 2013: supporting a decade of action. World Health Organization.
-Yagil, D. (2000). Beliefs, motives and situational factors related to pedestrians’ self-reported behavior at signal-controlled crossings. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 3(1), 1-13.
-Zegeer, C. V., & Bushell, M. (2012). Pedestrian crash trends and potential countermeasures from around the world. Accident Analysis & Prevention, 44(1), 3-11.
-Zheng, L., Ismail, K., & Meng, X. (2014). Traffic conflict techniques for road safety analysis: open questions and some insights. Canadian Journal of Civil Engineering, 41(7), 633-641.