ارزیابی شاخص تداخل وسیله نقلیه با موتورسیکلت بر اساس سرعت کاربران در تقاطعات شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد‌، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه راه و ترابری‌، دانشکده عمران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی ایران در سال1398 حدود17000 نفر در تصادفات رانندگی در ایران جان باخته‌اند، که از این میان حدود 3300 نفر متعلق به سرنشینان موتورسیکلت‌ها بوده‌است. همچنین تقاطعات در سرتاسر دنیا سهم عمده‌ای از تصادفات را شامل میشوند. بنابراین باتوجه به افزایش استفاده از موتورسیکلت‌ها در دنیا و ایمنی کمتر آنان نسبت به سایر وسایل‌نقلیه، بررسی تاثیر متغیرها و عوامل مختلف بر ایمنی موتورسیکلت‌سواران در تقاطعات حائز اهمیت است. در بین متغیرها، سرعت کاربران به دلیل رابطه مستقیم با شدت آسیب‌های ناشی از تصادفات اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از روش‌های ارزیابی وضعیت ایمنی کاربران راه، استفاده از شاخص‌های تداخل ترافیکی است. در این پژوهش که به روش تحلیل ویدئویی انجام شد، 304 تداخل بین وسایل‌نقلیه و موتورسیکلت‌ها در تقاطعات شهر قم بررسی شدند. سپس تلاش شد تا تاثیر سرعت حرکت کاربران راه در ایمنی موتورسیکلت سواران در تداخل با وسایل‌نقلیه در تقاطعات شهری، بر اساس شاخص‌های تداخلی TTC و PET با استفاده از تحلیل‌های ANOVA یکطرفه، بررسی شوند. به این منظور، شاخص‌های تداخلی در دو حالت بحرانی یا غیر بحرانی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سرعت وسایل‌نقلیه به شکل معناداری بر بحرانی شدن وضعیت یک تداخل موثر است به شکلی که سرعت وسایل‌نقلیه در حالات بحرانی شاخصهای TTC و PET به ترتیب 13 و 25 درصد نسبت به حالت غیربحرانی این شاخص‌ها بیشتر بودند، در حالی که سرعت موتورسیکلت‌ها تغییر معناداری در حالات بحرانی نشان نداد. این نشان میدهد که در بین سرعت انواع کاربران راه در تداخلات مورد بررسی، عامل اصلی قرارگرفتن یک تداخل در وضعیت بحرانی و درنتیجه تصادفات احتمالی بین وسایل‌نقلیه و موتورسیکلت‌ها در تقاطعات، افزایش سرعت وسایل‌نقلیه است. بنابرین اقدامات ایمنی مناسب جهت کاهش سرعت این وسایل در تقاطعات مانند سیستم‌های تطبیق هوشمند سرعت (ISA) یا اقدامات زیر ساختی مانند بکارگیری علائم بصری یا سرعت گیر‌ها اولویت دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Vehicles and Motorcycles Conflict Indicator Based on the Speed of Users in Urban Intersections

نویسندگان [English]

  • Seyed Ali Mohseni Motlagh 1
  • Amin Mirza Boroujerdian 2
1 M.Sc. Grad., Department of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

According to the statistics of the Iranian Legal Medicine Organization in 2019, about 17,000 people died in driving accidents in Iran, which about 3,300 of them were motorcycles' passengers. Also, intersections all over the world include a major share of accidents. Therefore, due to the increase in the use of motorcycles in the world and their low safety level, It is important to study the impact of various variables on safety of motorcyles at intrsections. Among the variables, the movement speed is particularly important due to its direct relationship with the severity of injuries caused by accidents. In this study, which was conducted by video analysis method, A total of 304 conflicts between vehicles and motorcycles were investigated at intersections in Qom. Then, using one-way ANOVA analysis, an attempt was made to evaluate the effect of road users' movement speed on the safety of motorcyclists in conflict with vehicles at urban intersections, based on TTC and PET conflict indicators. For this purpose, Conflict indicators were investigated in two critical and non-critical states. As a result the value of vehicle's speed has a significant effect on making a conflict critical, so that it was 13 and 25 percent higher than the similar values in the non-critical states of TTC and PET indicators, respectively. while the amount of motorcycles speed did not show significant change in critical situations. It means that in conflicts between vehicles and motorcycles at intersections, among the different road users' speed, the main factor that makes a conflict critical and results in accidents, is the increase in the vehicles' speed not the motorcycles' speed. Therefore, proper safety measures to reduce the speed of these vehicles at intersections such as the use of intelligent speed adaptation systems or infrastructure measures such as visual signs or speed bumps are priorities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Speed of Road Users
  • Traffic Safety
  • Post Encroachment Time Indicator
  • Time to Collision Indicator
-شفاعتی، م. و بروجردیان، ا.م.، (1398)، "مقایسه ایمنی عابر پیاده در تداخل با اتومبیل­ها و موتورسیکلت­ها بر اساس شاخص­های تداخلی"، فصلنامه علمی پژوهشنامه حمل و نقل، ص.15.
-سازمان پزشکی قانونی، (1398).
-سازمان پزشکی   قانون جامعه، (1398).
-Almodfer, R., Xiong, S., Fang, Z., Kong, X., & Zheng, S., (2016), "Quantitative analysis of lane-based pedestrian-vehicle conflict at a non-signalized marked crosswalk", Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 42, pp.468–478.
-Anastasopoulos, P., (2020), "Statistical and Econometric Methods for Transportation Data Analysis".
-Ang, B. H., Lee, S. W. H., Oxley, J., Yap, K. K., Song, K. P., Kamaruzzaman, S. B., Chin, A. V, Tan, K. M., Khor, H. M., & Chen, W. S., (2019), "Self-regulatory driving and riding practices amongst older adults in Malaysia", Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 62, pp.782–795.
-Archer, J., (2005), "Indicators for traffic safety assessment and prediction and their application in micro-simulation modelling: A study of urban and suburban intersections", KTH.
-Ding, C., Rizzi, M., Strandroth, J., Sander, U., & Lubbe, N., (2019), "Motorcyclist injury risk as a function of real-life crash speed and other contributing factors", Accident Analysis & Prevention, 123, pp.374–386.
-Dodge, L. D., Halladay, M., & America, I. T. S., (n.d.), (2018), "Motorcycle Safety and Intelligent Transportation Systems", pp.10-11.
-Guo, F., Klauer, S. G., McGill, M. T., & Dingus, T. A., (2010), "Evaluating the relationship between near-crashes and crashes: Can near-crashes serve as a surrogate safety metric for crashes?".
-Horst, A. R. A., (1986), van der, & Kraay, JH (1986), "The Dutch conflict observation technique, DOCTOR”, Proceedings of.
-Kloeden, C. N., McLean, J., & Glonek, G. F. V., (2002), "Reanalysis of travelling speed and the risk of crash involvement in Adelaide South Australia", Australian Transport Safety Bureau.
-Kovácsová, N., Grottoli, M., Celiberti, F., Lemmens, Y., Happee, R., Hagenzieker, M. P., & de Winter, J. C. F., (2020), "Emergency braking at intersections: A motion-base motorcycle simulator study", Applied Ergonomics, 82, 102970.
-Kraay, J. H., Van Der Horst, A. R. A., & Oppe, S., (2013), "Manual conflict observation technique DOCTOR (Dutch Objective Conflict Technique for Operation and Research)".
-Kronprasert, N., Sutheerakul, C., Satiennam, T., & Luathep, P., (2021), "Intersection Safety Assessment Using Video-Based Traffic Conflict Analysis: The Case Study of Thailand", Sustainability, 13(22), pp.12722.
-Laureshyn, A., de Goede, M., Saunier, N., & Fyhri, A., (2017), "Cross-comparison of three surrogate safety methods to diagnose cyclist safety problems at intersections in Norway", Accident Analysis & Prevention, 105, pp.11–20.
-Laureshyn, A., Svensson, Å., & Hydén, C., (2010), "Evaluation of traffic safety, based on micro-level behavioural data: Theoretical framework and first implementation", Accident Analysis & Prevention, 42(6), pp.1637–1646.
-Nabavi Niaki, M. S., Fu, T., Saunier, N., Miranda-Moreno, L. F., Amador, L., & Bruneau, J. F., (2016), "Road lighting effects on bicycle and pedestrian accident frequency: Case study in Montreal, Quebec, Canada", Transportation Research Record, 2555(1), pp.86–94.
-Nadimi, N., Behbahani, H., & Shahbazi, H., (2016), "Calibration and validation of a new time-based surrogate safety measure using fuzzy inference system", Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 3(1), pp.51–58.
-Organization, W. H., (2018), "Global status report on road safety 2018: summary", World Health Organization.
-Phajongkha, P., Kanitpong, K., & Jensupakarn, A., (2022), "Factors contributing to the severity of motorcycle rear-end crashes in Thailand", Traffic Injury Prevention, pp.1–5.
-Sander, U., (2017), "Opportunities and limitations for intersection collision intervention A study of real world ‘left turn across path’accidents", Accident Analysis & Prevention, 99, pp.342–355.
-Sayed, T., Zaki, M. H., & Autey, J., (2013), "Automated safety diagnosis of vehicle–bicycle interactions using computer vision analysis", Safety Science, 59, pp.163–172.
 
-Scholl, L., Elagaty, M., Ledezma-Navarro, B., Zamora, E., & Miranda-Moreno, L., (2019), "A surrogate video-based safety methodology for diagnosis and evaluation of low-cost pedestrian-safety countermeasures: the case of cochabamba, bolivia", Sustainability, 11(17), 4737.
-Stanojević, D., Stanojević, P., Jovanović, D., & Lipovac, K., (2020), "Impact of riders’ lifestyle on their risky behavior and road traffic accident risk", Journal of Transportation Safety & Security, 12(3), pp.400–418.
-Tageldin, A., Sayed, T., & Wang, X., (2015), "Can time proximity measures be used as safety indicators in all driving cultures?" Case study of motorcycle safety in China. Transportation Research Record, 2520(1), pp.165–174.
-Wijers, P. J., (2021), "Speed reduction methods to promote road safety and to save lives.
-Yousif, M. T., Sadullah, A. F. M., & Kassim, K. A. A., (2020), "A review of behavioural issues contribution to motorcycle safety", IATSS Research, 44(2), pp.142–154.
-Zheng, L., Ismail, K., & Meng, X., (2014), "Traffic conflict techniques for road safety analysis: open questions and some insights", Canadian Journal of Civil Engineering, 41(7), pp.633–641.