شناسایی عوامل مؤثر در طراحی تعرفه‌های بندر

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران

چکیده

هدف اصلی این مقاله، بررسی عواملی است که بر فرآیند عملی طراحی تعرفه زیرساخت‌های بندر، تأثیر می‌گذارند. تجزیه و تحلیل، بر اساس داده‌ها از 40 بندر در سرتاسر دنیا تهیه شده است. در ابتدا، تحلیل عامل اکتشافی (EFA) برای شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب مدل طراحی تعرفه‌ها، انجام شده است. پس از آن، تحلیل عامل تأییدیه (CFA) برای بررسی رابطه بین متغیرها، به کار گرفته شده است. یافته‌ها، نشان می‌دهد که تقاضا، دانش در مورد نظریه‌های قیمت‌گذاری، پویایی بخش‌های بندری و کشتیرانی (ازجمله رقابت و اندازه کشتی)، اهداف قیمت‌گذاری و هزینه‌های مربوط به خدمات بندری، عوامل تأثیرگذار در طراحی تعرفه زیرساخت‌ها هستند. اکثر بنادر، ترکیبی از رویکردهای قیمت‌گذاری شامل قیمت‌گذاری تبعیض‌آمیز، قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه‌ها و قیمت‌گذاری مبتنی بر بازار را استفاده می‌کنند. بنادر از رویکردهای اساسی قیمت‌گذاری آگاه هستند؛ اما دانش کمی در مورد کاربرد آن‌ها دارند. بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، استراتژی‌هایی برای مدیریت بندر در طراحی تعرفه‌ها، محدودیت‌های تحقیق و توصیه‌هایی برای تحقیقات آینده مورد بحث قرار گرفته‌اند.
 
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying of Effective Factors in Design of Port Tariff

نویسندگان [English]

  • K. Pourkermani 1
  • A. Sharifi 2
1 Assistant Professor, Department of Marine Transport, Faculty of Economics and Management, Khorramshahr University of Marine Sciences and Technology, Khorramshahr, Iran
2 M.Sc., Grad., Department of Marine Transport, Faculty of Economics and Management, Khorramshahr University of Marine Sciences and Technology, Khorramshahr, Iran
چکیده [English]

The main objective of this paper is to identify the factors that influence the practical process of designing port tariffs. The analysis is based on data from 40 ports worldwide. At first, Exploratory Factor Analysis was used to identify the factors influencing the choice of tariff design model. Subsequently, the Confirmatory Factor Analysis is used to examine the relationship between the variables. The findings show that, the port demand, knowledge about pricing theories, the dynamics of port and shipping segments (including ship size and competition), pricing goals and costs associated with port services are factors that influence the design of infrastructure tariffs. Most ports use a combination of pricing approaches that include discriminatory pricing, cost based pricing and market-based pricing. Ports are aware of the fundamental pricing approach, but they know little about their use. Based on the results of the analysis, a strategy for port management in tariff design was established, at last research constraints and recommendations for future research are discussed.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Portfolio Pricing
  • Infrastructure Tariff Design
  • Operational Analysis
  • Pricing Strategy
 
 
-Begum, H, (2008), “Impact of Port Efficiency and Productivity on the Economy of Bangladesh- a Case Study of Chittagong Port, Biennial Conference Paper”, 7:
pp.129-136.
 
-Cullinane, K.P.B; Ji, P; Wang, T-F; Song, D-W, (2006), the technical efficiency of container ports: Comparing data envelopment analysis and stochastic frontier analysis. Transportation Research Part A, 40: 
pp.354–374.
 
-Haralambides, H. E. (2002), “Competition, Excess Capacity, and the Pricing of Port Infrastructure.” International Journal of Maritime Economics 4 (4): pp.323–347. doi:10.1057/palgrave.ijme.9100053.
 
-Industry: (1997), “An Application for Spanish Port Infrastructure.” Journal of Transport Economics and Policy (JTEP) 47 (3): pp.349–369.Pallis, A. A.
 
-Johnson, R. A, and D. W. Wichern. (2007), Applied Multivariate Statistical Analysis. 6th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
 
-Kaisar, E.I; Pathomsiri, S; Haghani, A, (2006), “Efficiency measurement of US ports using data envelopment analysis. In: National Urban Freight Conference”, Long Beach, CA, 3: pp.2-16.
 
-LE, Yiping, IEDA, Hitoshi, (2010), Evolution Dynamics of Container Ports, Systems with a Geo-Economic Concentration, Asian Transport Studies, Vol.1.
 
-Marlow, N. (2000), “Port Pricing. Considerations on Economic Principles Expenses Costs.” Maritime Policy and Management 3 (4): pp.371–386.
 
-Núñez-Sánchez, R. (2013), “Marginal Costs, Price Elasticities of Demand, and Second-best pricing in a Multiproduct.
 
-Onut, Semih, Olcer, Canan, (2008), “Modeling and Optimization of General Cargo Port Operations through Fuzzy Minimal Spanning Tree and Fuzzy Dynamic Programming Approaches”‌, International Journal of Innovative Computing, Vol.4.
 
-TONGZON, J. and HENG, W, (2005), “Port privatization, efficiency and competitiveness: Some empirical evidence from container ports (terminals). Transportation Research Part A, 39,
 pp.405–424.
 
-TONGZON, J, (20013), "Efficiency measurement of selected Australian and other international ports using data envelopment analysis". Transportation Research Part A, 35(2), pp.113–128.
 
-Wu, Y-C.J; Goh, M, (2017), “Container port efficiency in emerging and more advanced markets, Transportation Research Part E”, 46: pp.1030–1042.