مقایسه خصوصیات مقاومتی آسفالت لاستیکی و آسفالت معمولی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دپارتمان مهندسی عمران، دانشکده شهید یزدان پناه، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کردستان، ایران

2 استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

چکیده

 طبق آمارهای موجود سالانه بیش از 12 میلیون حلقه تایر (250 هزار تن­) در ایران مصرف می‌شود. استفاده از تایرهای فرسوده در راهسازی مقوله جدید است که مورد توجه متخصصان قرارگرفته و تحقیقات متعددی در این رابطه صورت گرفته است.قیرهای به دست آمده از نفت خام و یا قیر طبیعی که سالیان دراز عمدتاً به عنوان ماده چسباننده در ساخت جاده­ها و یا دیگرمصارف عایق کاری و پوششی به کار می رود، هیچ گاه از یک سری خواص فیزیکی و مکانیکی کاملا رضایت بخش برخوردار نبوده و باتوجه به خواص فیزیکی و مکانیکی محدود، از قابلیت کاربردی محدود و زمان سرویس­دهی مشخص برخوردار می­باشد. از این رومحققان همواره تلاش داشته اند که به نحوی خواص این سنگین ترین برش نفتی را در جهت مطلوب تغییر دهند. اصلاح خواص قیرباعث بالا رفتن کیفیت آن و افزایش عمر سرویس دهی پوشش گردیده و در نتیجه هزینه­های نگهداری و تکرار اجرای روکش به نحوچشمگیری کاسته خواهد شد. یکی از این مواد اصلاح کننده، استفاده از پودر لاستیک می­باشد که در این تحقیق از پودر لاستیک تایرهای بازیافتی برای اصلاح آسفالت استفاده شده است. نتایج آزمایش­ها نشان داده است که این آسفالت نسبت به آسفالت معمولی دارای مقاومت مارشال­، مدول برجهندگی و کشش غیرمستقیم بیشتر و عمق شیارشدگی کمتری می باشد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Properties of Rubber Asphalt and Ordinary Asphalt

نویسندگان [English]

  • P. Darparniyan 1
  • A. Abdi Kordani 2
1 Department of Civil Engineering, Shahid Yazdan Panah Branch, Technical University of Kurdistan Province, Iran.
2 Faculty of Technical and Engineering, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

According to current statistics, more than 12 million tire rings (250 thousand tons) are consumed annually in Iran. The use of worn tires in the construction of a new category that has attracted the attention of experts and numerous studies has been done in this regard. Bitumen obtained from crude oil or bitumen, which has long been used for many years as a binding agent in road construction or other insulation and coatings, it has never been quite satisfactory from a set of physical and mechanical properties, due to its limited physical and mechanical properties, and it has limited operational capability and service time. Therefore, researchers have always tried to change the properties of this heaviest cutting oil in the desired direction. Improvement of the properties of the bitumen will increase its quality and increase the service life and hence the cost of maintaining and replenishing the coating will be diminished in such a way. One of these modifying materials is the use of rubber powder. In this research, rubber powder is used to recycle asphalt tiles. The results of the experiments show that this asphalt has a Marshall resistance compared to conventional asphalt, with a higher modulus of tensile and indirect tensile strength and less rupture depth.
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • rubber asphalt
  • Marshall Resistance
  • Indirect Stretching
  • Modulus of Resistance
  • Dynamic Creep

-بهلولی زنجانی.، ش. (1374)، "بررسی ویژگی‌های آسفالت لاستیکی".  پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، گروه  مهندسی راه و ترابری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.

 

-طهمورسی. م.، صرافی. الف.، حمیدی. ی.­، (1386)، "­استفاده از لاستیک فرسوده در صنعت روسازی راه"، هفتمین همایش ملی دانشجویی مهندسی شیمی، دانشگاه شیراز، شیراز.

 

- منصوریان. ع­­.، (1376)، "بهسازی مخلوط‌های آسفالتی در برابر رطوبت". دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب تهران.

 

            - A.R. -U. Guide. (2013), “State of California Department of Transportation,” ed: January.

 

-C.Thodesen, K. Shatanawi, and S. Amirkhanian. (2009), “Effect of crumb rubber characteristics on crumb rubber modified (CRM) binder viscosity”, Construction and Building Materials, vol. 23, pp. 295-303.

 

-federal highway administration. (2002), “user guidelines for waste and byproduct user guidelines for waste and byproduct”, Washington: d.c.

 

-Joel R.M. Oliveira, Hugo M.R.D Silva, iliana P.F. Abreu, Sara R.M. (2013), “ Fernandes, Use of a warm mix asphalt additive to reduce the production temperature and to improve the performance of asphalt rubber mixture ”, journal od Cleaner Production, 41, pp.15-22.

 

-L. Raad, X. Yuan, and S. Saboundjian, (1995), “Thermal Cracking Of Rubber Modified Pavements”.

 

-Palit, S. K., K. Sudhakar Reddy, and B. B. Pandey. (2004), “Laboratory evaluation of crumb rubber modified asphalt mixes ”, Journal of materials in civil engineering 16.1: pp.45-53.

 

-Sandra, B., et al. (2004), "Mechanical properties of asphalt mixtures using recycled tire rubber produced in Brazil–A laboratory evaluation." Compendium of Papers CD-ROM, the 83rd Annual Meeting of the Transportation Research Board.

 

-Yilmaz, M. and B. Vural. (2009), “The effects of using lime and styrene–butadiene–styrene on moisture sensitivity resistance of hot mix asphalt”.